Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne kupiło pięć nowych autobusów. Będą jeździły na liniach nr 4, 7, 9 i 17

29 grudnia 2022

W pierwszym tygodniu stycznia na ulice Radomia wyjedzie pięć fabrycznie nowych 18-metrowych MAN-ów zasilanych olejem napędowym. Wejdą w skład taboru Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji; w każdym jest 154 miejsc, w tym 40 siedzących. Będą jeździć na liniach nr 4, 7, 9 i 17.

fot. Anna Wróblewska/UM Radom

 

Autobusy są klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto każdy pojazd jest wyposażony w wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów, 5 podwójnych portów USB oraz kasowniki dotykowe, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego. Silniki autobusów spełniają rygorystyczną normę emisji spalin EURO-6, porównywalną z niską emisją autobusów gazowych. Posiadają także moduł hybrydowy i układ rekuperacji energii hamowania, która magazynowana jest w specjalnych superkondensatorach umiejscowionych na dachu pojazdu.

Nowe autobusy dostarczyło konsorcjum firm: PKO Leasing oraz MAN Truck & Bus Polska. Cena ofertowa 10-letniego leasingu operacyjnego wynosi 11,5 mln zł.

Roztropna decyzja

- Ten zakup wpisuje się w strategię rozwoju komunikacji miejskiej w Radomiu. Wprawdzie w ostatnich latach informowaliśmy głównie o zakupach autobusów elektrycznych lub zasilanych gazem CNG, ale nie możemy też zapominać o obecnej sytuacji. Bardzo drożeje zarówno energia elektryczna, jak i gaz ziemny. Ceny są nieprzewidywalne. Dlatego potrzebny jest swego rodzaju mix, który nie będzie nas nadmiernie obciążał finansowo i cieszę się, że zarząd spółki podjął roztropną decyzję o zakupie tych autobusów. To wprawdzie pojazdy z sinikiem diesla, ale też spełniające wyśrubowane normy emisji spalin - mówi prezydent Radosław Witkowski.

Obecnie MPK posiada 19 autobusów elektrycznych, 42 zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG oraz 71 diesli.

W 2023 r. na ulice Radomia wyjedzie także 6 kolejnych przegubowych, 18-metrowych autobusów elektrycznych, zamówionych przez MPK w kwietniu br. od firmy Solaris Bus & Coach. Na ich zakup MPK pozyskało z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska ponad 12,6 mln zł dotacji oraz ponad 7 mln zł niskooprocentowanej pożyczki.

kat, bdb