Modernizacja linii kolejowej do Warszawy za pięć lat?
- A nie jak dotychczas utrzymywano w 2015 roku. Pieniądze na modernizację niepewne, a może i nierealne, bo ze środków unijnych przewidzianych na lata 2014 - 20. Jak wiemy, ich wysokość nie jest jeszcze określona i zatwierdzona - twierdzi poseł Dariusz Bąk (PiS).- To kolejny przykład dyskryminacji i degradacji regionu radomskiego - uważa.
Czy będzie dotrzymany termin zakończenia prac i oddania linii kolejowej nr 8 w 2015 roku? - zapytał parlamentarzysta ministra transportu. "Resort transportu wraz z PKP PLK SA. prowadzi ciągły monitoring realizacji prac projektowych (...) dążąc do wykonania pełnego zakresu prac w założonym terminie"- zapewnia w odpowiedzi resort. Ale dalej precyzuje: "Terminowe wykonanie modernizacji linii kolejowej nr 8 uzależnione jest zwłaszcza od zgodnego z umową zakończenia procesu projektowania przez biura projektowe." Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej wymienia jednocześnie problemy i opóźnienia w wydawaniu decyzji, uzgodnień, opinii czy rozbieżności w przebiegu granic nieruchomości oraz protesty mieszkańców. "Powoduje to konieczność przesunięcia terminu realizacji modernizacji linii kolejowej Warszawa Okęcie - Radom.". Największe problemy są właśnie na odcinku z Warki do Radomia. Ministerialna odpowiedź brzmi: "stwierdzono konieczność realizacji robót także po 2015 roku. (...)
Wiceminister informuje tez posła Bąka, że podczas posiedzenia zespołu roboczego z udziałem Komisji Europejskiej omówiono możliwość finansowania inwestycji "ze środków unijnych pochodzących z kolejnej perspektywy finansowej, jeśli prace nie zakończą się do 2015 r." W efekcie więc prace mogą być wykonane w dwóch etapach. "Pierwszy, do roku 2015 na odcinku Okęcie - Warka, oraz drugi "Warka - Radom o długości 42,75 km z terminem realizacji w latach 2014 - 2017" - czytamy w odpowiedzi z ministerstwa.
(raa)