Coraz więcej niskoemisyjnych autobusów w Radomiu. MPK planuje m.in. „elektryfikację” linii nr 7
Pięć kolejnych przegubowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) wyjedzie na przełomie listopada i grudnia na ulice Radomia. Wcześniej, bo w połowie roku flotę MPK zasili dziewięć autobusów elektrycznych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji planuje też „zelektryfikować” linię nr 7.
Przetarg na dostawę "gazowych" solarisów formie leasingu operacyjnego wygrało konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing. Umowa na dostawę została już podpisana.
Nowe, przegubowe autobusy o długości maksymalnie 18,75 m powinny pomieścić minimum 160 pasażerów, w tym 45 na miejscach siedzących. Będą to pojazdy niskopodłogowe, z czworgiem drzwi, klimatyzacją oraz dodatkowymi urządzeniami grzewczymi, zasilanymi sprężonym gazem ziemnym CNG. Autobusy będą wyposażone m.in. w cztery podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów oraz kasowniki.
Flota z "elektrykami"
Wcześniej, bo już w połowie roku, flotę MPK zasili dziewięć autobusów elektrycznych Solaris Urbino12 electric, zakupionych w ramach realizowanego przez miejską spółkę unijnego projektu. Wartość kontraktu wynosi ponad 28,4 mln zł. Ponad 19 mln zł będzie pochodziło z funduszy unijnych.
Przypomnijmy: od lipca ubiegłego roku MPK użytkuje już pierwszych 10 elektrycznych solarisów, które otrzymało od miasta, a które zostały zakupione w ramach tzw. projektu multimodalnego, także współfinansowanego z funduszy unijnych.
W styczniu MPK złożyło wnioski o dotację ponad 25 mln zł i pożyczkę ponad 7 mln 700 tys.zł dla projektu „elektryfikacji” linii nr 7. Ma on być realizowany w ramach Programu Priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W planie MPK jest zakup 11 autobusów elektrycznych, pięciu ładowarek zajezdniowych oraz budowa dwóch stacji ładowania pantografowego w obrębie pętli przy ul. Królowej Jadwigi oraz ul. Sycyńskiej.
Pieniądze, o które zabiega MPK stanowią ok. 80 proc. kosztów planowanego zakupu. Radom znalazł się wśród zaledwie 33 miast, których wnioski zostały złożone w naborze, do czasu wyczerpania puli wynoszącej 1,3 mld zł. Wnioski MPK przeszły pozytywnie ocenę formalną. Obecnie trwa etap oceny merytorycznej. Decyzja dotycząca przyznania pieniędzy powinna zapaść w drugiej połowie roku.
kat, bdb
Źródło: UM Radom