Na obwodnicy południowej przyspieszenie
Dariusz Dębski przysłał najświeższy raport z budowy najwiekszej
inwestycji drogowej w Radomiu. Informuje, że: "mostowcy wkrótce zakończą
budowę kładki dla pieszych na Prędocinku, nabiera kształtu rondo u
zbiegu zWierzbicką, drogowcy montują ostatnie ekrany akustyczne i znaki
drogowe. Największa inwestycja drogowa Radomia powoli dobiega końca.
Na
pierwszych dwóch etapach obwodnicy, czyli między aleją
Grzecznarowskiego a linią kolejową na Południu, są już zamontowane
prawie wszystkie przewidziane w projekcie ekrany akustyczne, jest
również gotowe oświetlenie, oznakowanie poziome i pionowe. Na tym
odcinku poważniejsze roboty trwają jeszcze tylko w dwóch miejscach: przy
kładce dla pieszych oraz przy nowym przedłużeniu Młodzianowskiej, które
przetnie obwodnicę na granicy Prędocinka, Malczewa i Godowa".
80 proc. kładki
Kładka
dla pieszych na wysokości ulicy Witkacego jest gotowa w 80 procentach.
Budowa płyty głównej tej przeprawy zakończyła się wiele miesięcy temu,
pochylnia po stronie Prędocinka, z której będą korzystali
niepełnosprawni, osoby z wózkami i rowerzyści, też już powstała. Prace
koncentrują się obecnie przy odtwarzaniu drugiej pochylni, która po
zbudowaniu okazała się nie dość stabilna i którą mostowcy musieli
rozebrać. Szalunki i zbrojenia pod nowy pomost są ułożone, wkrótce
rozpocznie się betonowanie. Koszty budowy nowej pochylni w całości
pokrywa firma projektowa, która przyznała się do popełnienia błędu i
opracowała odpowiedni program naprawczy. Na razie pasażerowie z Malczewa
oraz Idalina zdążający w kierunku pętli autobusowej na Prędocinku
przechodzą przez jezdnie obwodnicy. Gdy kładka nad nową trasą będzie
gotowa, ruch pieszy skierujemy na nią, a dołem będą mogły przejeżdżać
samochody".
Rzecznik zapewnia trównież, że jest postęp na nowym
przedłużenia ul.cy Młodzianowskiej. - Jezdnie ostatniego etapu sa juz
gotowe.Roboty przy budowie tej trasy rozpoczęliśmy od końca by w
momencie otwarcia drugiego etapu obwodnicy można było bez problemu
wjechać na nią i od strony Malczewa, i od strony Prędocinka. Na jezdni
nowego przedłużenia Młodzianowskiej, biegnącej od Godowskiej do Armii
Ludowej, brakuje jedynie warstwy ścieralnej i oznakowania - podreśla
Dębski.
Praca wre na trzecim i czwartym etapie
Jak wynika z
relacji rzecznika MZDiK, roboty trwają także na trzecim etapie
obwodnicy. Wokół ronda u zbiegu z Wierzbicką są ustawione krawężniki,
jego nawierzchnia jest wyłożona kruszywem i wkrótce rozpocznie się
układanie pierwszej warstwy betonu asfaltowego. Przed tym rondem i tuż
za nim brakuje jedynie kilkuset metrów jezdni. To ostatni odcinek nowej
trasy, który będą budowali drogowcy. Pozostałe ponad trzynaście
kilometrów obwodnicy jest już niemal gotowe.
Na czwartym etapie, w
rejonie ulic Żelaznej i Tokarskiej, trwa jeszcze montaż ostatnich
elementów ekranów akustycznych. Kilkadziesiąt metrów dalej, przy
bocznicy kolejowej zlokalizowanej w rejonie skrzyżowania ze Stalową,
zakończyło się natomiast układanie warstwy ścieralnej masy bitumicznej.
Poziom jezdni zostanie dostosowany do wysokości torów, natomiast
przebieg samej obwodnicy na tym odcinku nie zmienił się. Bocznica łączy
pobliskie tereny przeznaczone pod duże inwestycje z linią kolejową
prowadzącą do Tomaszowa Mazowieckiego.
Poza granicami
Najbardziej
zaawansowany jest piąty etap obwodnicy południowej, poprowadzony już
poza granicami Radomia. - Jest on przygotowany do odbioru. Zdaniem wielu
osób to najładniejszy odcinek nowej trasy, otoczony z obu stron gęstym
lasem. Będzie on połączony z drogą krajową E77 dużym rondem turbinowym,
zaprojektowanym w taki sposób, by zmniejszyć do minimum ryzyko
ewentualnych kolizji - tlumaczy Dariuszębski. przypomina, ze na części
tego ronda od miesiąca odbywa się już ruch, korzystają z niego jadący z
południa kraju w stronę Warszawy. Kierowcy zmierzający w kierunku
przeciwnym korzystają wciąż jeszcze z drogi odbarczającej, którą
zbudowanoy na wysokości ronda, po zachodniej stronie "siódemki". - Ale
wkrótce to się zmieni. Fragment drogi krajowej przy rondzie został już
gruntownie przebudowany, drogowcy zaczęli na nim montować nowe
oznakowanie i lada dzień zostanie tu przywrócona stała organizacja
ruchu. Droga obarczająca zbudowana na czas objazdów pozostanie i
doprowadzona do pobliskiej wsi położonej przy linii kolejowej będzie
służyła jej mieszkańcom - wyjaśnia rzecznik drogowców.
Zgodnie z
aneksem do umowy podpisanym z wykonawcą obwodnicy południowej, prace
przy jej budowie mają się zakończyć do 30 listopada. Nowa trasa będzie
oddawana do użytkowania nowej trasy odcinkami, w miarę postępu robót.
(kat)
Fot.: MZDiK