Na ulice wyjadą nowe autobusy. Będą też biletomaty

11 września 2014
- Chcemy jak najwięcej pasażerów, w jak najkrótszym czasie, przewieźć z punktu "a" do punktu "b" – podkreśla dyrektor MZDiK zachwalając nowiutkie, przegubowe autobusy, które niebawem wyjadą na ulice Radomia.


 
Przegubowe, nowoczesne, wygodne SolarisyMiejski Zarząd Dróg i Komunikacji pochwalił się dziś nabytkami. To przegubowe, nowoczesne autobusy. Zmieści się w nich 120 pasażewrów, 43 na miejscach siedzących. To pierwsze takie zakupy od początku lat 90. dla miejskiej komunikacji. - Do tej pory kupowaliśmy używane, teraz udało się kupić nowiutkie, wprost od producenta. To oczywiście gigantyczny wydatek, na który otrzymaliśmy 85 proc. unijnego wsparcia -  zapewniał dziennikarzy - siedząc w Solarisie - wiceprezydent Igor Marszałkiewicz.
 
2Osiem kupionych przez miasto maszyn napędza paliwo CNG (specjalny rodzaj gazu). – Jest to najbardziej ekologiczne paliwo dla autobusów w mieście – podkreśla dyrektor MZDiK Kamil Tkaczyk. Podkresla, że zamontowane są tu kamery: pięć wewnętrznych i dwie zewnętrzne orazi kolejne z tyłu i przodu autobusu. - Monitoring pozwala nam ująć wandali, czy złodziei - przypomina dyrektor.
 
2Przegubowce będą kursowały przede wszystkim na najbardziej obciążonych liniach 4, 7 i 9, ale mogą pojawiać się również na liniach 12, 17, 18, 23 i 24, na których część kursów jest obsługiwana przez autobusy wielkopojemne. Będą również wykorzystywane na liniach specjalnych, uruchamianych z okazji różnych imprez.
 
218-metrowy Solaris jest klimatyzowany. Pasażerowie usłyszą w głośnikach informację o przystankach. Osiem autobusów kosztowało ponad 12 mln zł. 
 
- Świetnie się prowadzi. Komfort jest lepszy zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Jest tu sporo elektroniki, ale ona jest  prosta do ogarnięcia - zapewnia Stanisław Zbojna, kierowca kolosa. Twierdzi, że lepiej się nim jeździ niż innymi, nawet krótszymi autobusami. - Ten układa się tak, jak kierowca chce. Nie ma żadnych większych problemów z manewrowaniem, nawet w wąskich uliczkach - zachwala kierowca z wieloletnim stażem.  
  
2Elektronika obok przystanków
Na dziewięciu przystankach sa tez infokioski i automaty do sprzedaży biletów. Na razie jeden zamontowano na osiedlu Akademickim, obok przystanku Chrobrego/Rapackiego. Reszta ma funkcjonować do końca września. - Automat zezwala na zakup biletów jednorazowych i okresowych, możliwość doładowania karty miejskiej. Tu także możemy aktywować bilety zakupione przez internet - tłumaczy Kamil Tkaczyk. Można płacić gotówką, ale także kartą kredytową, czy zbliżeniową. Urządzenia działają całą dobę. Nie pobierają żadnych dodatkowych opłat.
 
2MZDiK ustawi biletomaty w miejscach, gdzie jest największy ruch pasażerów komunikacji miejskiej. A więc na przystankach Struga/Szklana (w kierunku centrum), Limanowskiego/Maratońska (w stronę Potkanowa), Struga/pl. Jagielloński (w kierunku Gołębiowa), Dworzec PKP (na placu Dworcowym), Jana Pawła II/Sandomierska (w stronę centrum), Czarnoleska/Urszuli (w stronę Wierzbickiej), Okulickiego/Polna (w kierunku ronda) oraz 25 Czerwca/ Skłodowskiej-Curie (w stronę dworca PKP).
 
Monitor z boku to natomiast infokiosk, gdzie będzie można sprawdzić aktualne trasy autobusów miejskich, cennik biletów i miejsca ich sprzedaży, regulamin przewozów oraz wykaz uprawnień do przejazdów ulgowych i bezpłatnych autobusami. Obsługa infokiosku jest wyjątkowo prosta. - Ale nie można tu przeglądać internetu, czy portali społecznościowych - zaznacza Kamil Tkaczyk. 
 
- Sprzęt będzie ubezpieczony, a  niektóre automaty znajdą się w zasięgu monitoringu. Mamy także zabezpieczenia innego typu, których nie chcemy zdradzać. To bardzo drogie urządzenie. Kosztuje ponad 100 tys. zł i dużo waży - ponad 300 kg - mówi dyrektor MZDiK.
 
Bartek Olszewski