(Nie) tak szybko do Warszawy

21 grudnia 2009
Przetargi na wykonanie kompleksowej dokumentacji przebudowy linii kolejowej nr 8 pomiędzy Warszawą Okęciem a Radomiem ogłosiły PKP PLK. – To kolejny krok ku temu byśmy do stolicy podróżowali szybko i komfortowo - uważa poseł Radosław Witkowski (PO). - Ale takie prace przygotowawcze zajmują najwięcej czasu – studzi nadzieje na szybkie zmiany poseł Marek Wikiński (SLD). Kiedy szybciej do stolicy?


Otwarcie ofert nastąpi już 12 stycznia 2010r., a umowy z wykonawcami mają zostać podpisane w kwietniu. Jak wynika z ogłoszenia o przetargu, inwestor daje wykonawcy 425 dni (czyli rok i dwa miesiące) na sporządzenie projektu.
PKP PLK ogłosiły dwa przetargi na opracowanie dokumentacji i materiałów przetargowych na wybór wykonawcy robót. Osobno ma zostać przygotowana kompleksowa dokumentacja dla obszaru Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) Radom oraz LCS Warszawa Okęcie. Łącznie opracowania te mają kosztować około 65,6 mln zł.

- Mimo kryzysu ta ważna dla Radomia inwestycja nie jest zagrożona. Są pieniądze na jej realizację, prace posuwają się zgodnie z harmonogramem. Ten przetarg to kolejny ważny krok do tego, byśmy podróżowali do Warszawy szybko i komfortowo – przekonuje poseł Witkowski, który angażuje się w sprawę modernizacji kolejowej „ósemki” i na bieżąco monitoruje postęp prac przy niej.

Mniej optymistycznie podchodzi do sprawy poseł Marek Wikiński (SLD). – Najbardziej czasochłonne są wszystkie prace przygotowawcze – uważa. Przyznaje to także dyrektor projektu Jan Hurkała, dodając że w przypadku LCS Warszawa Okęcie pełna dokumentacja ma zostać wykonana do czerwca 2011 roku, natomiast dla LCS Radom do grudnia 2011r. - Ale przewidywane w harmonogramie terminy realizacji przyjęto odpowiednio do zakresu zadań – zaznacza.

Inwestor przed przystąpieniem do robót musi bowiem m.in. uzyskać decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, ustalić i wypłacić odszkodowania za przejęte nieruchomości, dysponować projektami budowlanymi, raportami o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wreszcie uzyskać pozwolenia na budowę.

– Na odcinku „radomskim” PKP PLK musi pozyskać około 840 nieruchomości, wybudować drugi tor o długości 46 km pomiędzy Warką i Radomiem oraz 3 mosty kolejowe. To bez porównania większy zakres prac niż na odcinku „warszawskim” - przyznaje Radosław Witkowski.

(bdb)