Nowe wystawy w Orońsku

1 lutego 2013

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza w sobotę (2 bm.) o godz. 14 na otwarcie trzech wystaw. Tym razem zaprezentuje się Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

 

 



 

"Trzy Wymiary - Wroclaw"

Ekspozycja prezentuje dorobek wykladowców związanych z tamtejszą Akademią Sztuk Pięknych. Uczestnikami wystawy są pracownicy trzech katedr: rzeźby, ceramiki i szkła. Ekspozycja ukazuje szeroki wachlarz aktualnych dokonań twórców w odniesieniu do form i działań w przestrzeni. Składają się na nią zdarzenia oraz obiekty wykonywane z różnorodnych tworzyw przy użyciu rozmaitych technik, zarówno klasycznych jak i wykorzystujących nowe media. Przedstawione prace to konfrontacja indywidualnych postaw stanowiących odpowiedź na wyzwania sztuki najnowszej. Całość ma być próbą odpowiedzi na pytanie o kondycję współczesnej rzeźby.

Stanisław Brach „Pomiędzy formą a przestrzenią"

Stanisław Brach, absolwent wydziału rzeźby krakowskiej ASP wybrał ceramikę jako tworzywo artystycznej ekspresji, wykorzystując jej potencjał zarówno w obszarze działań rzeźbiarskich, jak i na płaszczyźnie paramalarskiej. Od wielu lat jednym z najbardziej pasjonujących artystę zagadnień jest problem wzajemnych relacji pomiędzy formą przestrzenią, postrzeganą nie tyle jako obszar, w jakim dany obiekt zostaje wyeksponowany, w jakim umieści go artysta, ale przestrzenią będącą sferą integralnie powiązaną z formą stanowiącą jej immanentną część. Najnowsze rzeźby Stanisława Bracha to konstrukcje, w których spotykają się cięte płaszczyzną bryły i ażurowe struktury wypełnione światłem i powietrzem. Sprawiają one wrażenie obiektów, które pozostają wciąż w toku ewolucji, których postać nie stanowi jeszcze domkniętej całości.

Krzysztof M. Bednarski "Moby Dick - Jądro ciemności"

Ćwierć wieku temu Krzysztof Bednarski znalazł nad brzegiem Wisły kadłub jachtu, który natychmiast skojarzył z tym tematem, poprzez podobieństwo wyglądów. Od tej pory stał się on jego artystyczną obsesją i źródłem niekończących się inspiracji. W kolejnych latach, w różnej skali i w różnych materiałach, dokonywał transformacji tego kształtu, wykorzystując jego plastyczne walory. Interpretacje te układają się w długie, konsekwentne serie dzieł o niezaprzeczalnych rzeźbiarskich cechach, a jednocześnie wpisują się w romantyczną poetykę literackiego pierwowzoru.

(kat)