Wysokość podwyżki
Kwestią, nad którą należy zastanowić się w pierwszej kolejności, jest wysokość podwyżki, jaką chciałabyś/-łbyś otrzymać. Dowiedz się, ile wynoszą średnie zarobki na Twoim stanowisku, weź pod uwagę również swoje doświadczenie zawodowe, uczestnictwo w szkoleniach pozwalających na jeszcze lepsze wykonywanie zadań oraz Twoje umiejętności. Możesz wziąć pod uwagę również czas jaki poświęcasz na codzienny dojazd do
pracy oraz koszty z tym związane.
Nie pytaj o podwyżkę "przypadkiem"
Pytanie skierowane do Twojego szefa w momencie, gdy np. mijasz go w korytarzu lub w pośpiechu dostarczasz dokumenty do jego biura, może zostać przez niego niezauważone lub nie będzie potraktowane poważnie... albo pracodawca szybko o nim zapomni z powodu nadmiaru obowiązków.
Odpowiednio wcześniej poinformuj swojego szefa, że chciałabyś/-eś z nim porozmawiać i ustalcie wspólnie termin spotkania. Dzięki temu zyskasz również czas na przygotowanie się do rozmowy.
Zły czas na prośbę
Są takie momenty w życiu firmy, kiedy lepiej jest zacisnąć zęby i nie pytać szefa o możliwość podwyżki:
• koniec roku – pracodawca może nie znaleźć środków finansowych na Twoją podwyżkę, gdy budżet firmy na dany rok został już w pełni zaplanowany i wykorzystany na inne cele;
• stagnacja firmy – gdy w pracy nic się nie dzieje, nie przybywa klientów ani zamówień - nie trać czasu i nerwów na prośby o wyższą pensję. Finansów może brakować również na realizację innych celów, więc niemożliwe będzie dodatkowe wynagrodzenie Twojej pracy;
• brak realizacji celów – jeśli nie wywiązujesz się ze swoich obowiązków lub nie osiągasz założonych celów, to Twój szef prawdopodobnie nie będzie skłonny Cię za to wynagrodzić.
Najlepszy czas na podwyżkę:
• Gdy Twoja praca przynosi widoczne efekty, osiągasz zamierzone cele, a nawet nieco je przewyższasz,
• w ostatnim czasie dokonałaś/-eś czegoś wyjątkowego – może to przełomowe rozwiązanie, które spowodowało wzrost sprzedaży lub napływ nowych klientów, pomysł na efektywną reklamę itp.,
• na Twoim stanowisku pojawiły się nowe obowiązki do wykonania, np. z powodu zatrudnienia nowych pracowników, których musisz przeszkolić i nauczyć pracy w firmie, lub gdy musisz przejąć dodatkowe obowiązki po innym pracowniku, który zmienił pracę, jest na zwolnieniu lekarskim itp.