preMedytacje w Orońsku
preMedytacje to cykl wystaw prezentowanych w Polsce i za granicą przewidziany na lata 2010 – 2012 realizowany przez Katedrę Działań Przestrzennych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Na trzech kolejnych ekspozycjach w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Galerii Bielskiej BWA oraz Muzeum Historii Katowic swoje prace wystawiali profesorzy kierujący pracowniami, asystenci oraz studenci. Do wystawy w Orońsku zaproszeni zostali też po raz pierwszy artyści niezatrudnieni w poznańskim Uniwersytecie Artystycznym, także z zagranicy.
Pracownie katedry działań przestrzennych charakteryzują się odmiennymi programami nauczania, szeroką ofertą dydaktyczną dotyczącą mediów a przede wszystkim różnorodnymi postawami twórczymi samych wykładowców. Pomimo różnic, wszystkie deklarują otwartość wobec szeroko rozumianej kreacji. preMedytacji towarzyszą inne hasła; tytuł orońskiej wystawy brzmi "Symulacje". Wiele prac zostanie zaprezentowanych po raz pierwszy, ponieważ zrealizowane zostały specjalnie dla przestrzeni CRP. Na wystawie zobaczymy prace stricte rzeźbiarskie, z użyciem tradycyjnego materiału, instalacje, projekcje video, na sztuce performance kończąc.
"MEBLE" Marka Wagnera
W latach 70. i 80. Marek Wagner uprawiał rysunek i malarstwo, które w latach
90. zastąpił tworzeniem obiektów trójwymiarowych. Znalezione stare
przedmioty łączy z nowymi tworzywami. Przy zastosowaniu współczesnych
technologii buduje symboliczne prace oraz konstruuje wieloelementowe
instalacje. W swoich działaniach podejmuje problematykę z zakresu
antropologii kultury. Tematem jego twórczości jest m.in. wpływ
zmieniających się norm cywilizacyjnych XX w. na formy kultury
materialnej. Prace artysty stanowią komentarz do historycznie i
współcześnie analizowanego procesu umasowienia uczestnictwa w kulturze,
prowadzącego do jej generalnego regresu. Prezentowane na wystawię
obiekty mają strukturę przenikających się, spiętrzonych przedmiotów.
"NIE VIDIT" Bogdana Wajberga
Pokaz ma charakter site specific works. Artysta tworzy we wnętrzu Galerii Kaplica sytuację wieloznaczną, wykorzystując jako materię baner, który w tym wypadku wchłonie przestrzeń galeryjną, nadając jej nową jakość. Interesuje go kontekst współczesny zastosowań banera, jego warstwa znaczeniowa i symboliczna. Niezwykle istotna w tym pokazie jest również specyfika samego wnętrza Kaplicy oraz inskrypcja Omnia Vidit ulokowana w nadprożu portyku. Działanie we wnętrzu stanowi dialog z tym właśnie napisem. W ostatnich latach artysta tworzył prace oparte na studium natury organizmu człowieka w kontekście stworzonej przez niego cywilizacji.
(kat)