Prezydent Kosztowniak nie chce tramwaju?

14 listopada 2013
Budowę linii tramwajowej w Radomiu samorząd województwa wpisał do projektu kontraktu terytorialnego, natomiast w strategii Mazowsza znalazły się cywilne lotnisko na Sadkowie, obwodnica zachodnia, drogi S7 i S12. Ale prezydent Kosztowniak  jest… zdziwiony.


 

Projektowany przebieg linii tramwajowej

 

Pierwsza inwestycja to pomysł Radomskiego Towarzystwa Naukowego. Znalazła się ona w przygotowanym przez RTN dokumencie dotyczącym stworzenia Radomskiego Bieguna Innowacyjności. „Dostępność Bieguna Innowacji w skali miasta zapewni linia nowoczesnego tramwaju o przebiegu: Józefów- Michałów- śródmieście – Ustronie - Prędocinek. Trasa długości 8 km powiąże największe osiedla mieszkaniowe i zakłady pracy z centrum miasta i regionalnym węzłem komunikacyjnym. W zasięgu dostępności pieszej do przystanków znajdzie się 80 tysięcy ludności, to jest jedna trzecia mieszkańców Radomia. Najważniejsze jednostki naukowe – główny campus Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego oraz Instytut Technologii Eksploatacji – zyskają bezpośrednie szybkie połączenie z Biegunem Innowacji. Poza śródmieściem linia zostanie wykonana w standardzie tramwaju szybkiego – na wydzielonej trasie z priorytetem na skrzyżowaniach. Przejście przez śródmieście nastąpi na zasadzie tramwaju klasycznego w celu uzyskania maksymalnej dostępności. Wprowadzenie nowoczesnego środka transportu szynowego zmierza nie tylko do podniesienia atrakcyjności komunikacji publicznej, ale też do odnowy przestrzeni miasta” – czytamy w Zarysie projektu do kontraktu terytorialnego opracowanego przez RTN.

 

Budowa transportu szynowego miałaby kosztować ok. 350 mln zł.

 

Prezydent Andrzej Kosztowniak odniósł się do decyzji zarządu Mazowsza co najmniej sceptycznie. Dla Radia Plus skomentował budowę linii tramwajowej tak:  - Nas jako władz miasta nikt o coś takiego nie pytał – o możliwości zurbanizownia terenu, o miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Dziwi, że ktoś przedstawia taką koncepcję wartą setki milionów złotych bez jakichkolwiek konsultacji z władzami Radomia.

 

Natomiast w Strategii Rozwoju Mazowsza do r. 2030 w rozdziale "Poprawa dostępności komunikacyjnej obszaru"  znalazły się: modernizacja linii kolejowej Radom – Łódź i Kielce – Radom – Warszawa, budowa dróg ekspresowych S7 i S12 oraz zachodniej obwodnicy Radomia, a także rozwój regionalnego portu lotniczego Radom - Sadków, realizacja Parku Kulturowego Stary Radom.

 

(bdb)