Przedłużenie ul. Mieszka I pomiędzy ulicami Ofiar Firleja i Witosa gotowe. Na Wincentów można już dojeżdżać z pominięciem ul. Warszawskiej. Nowa droga znacznie skróci czas dojazdu do północnej części miasta, w tym m.in. do północnej bramy cmentarza i firm zlokalizowanych w tym rejonie.

Mieszka I miała być przedłużona do Witosa jeszcze na etapie budowy drogi pomiędzy Józefowem i Firlejem. Na przeszkodzie stanęło jednak odkryte tam stare wysypisko śmieci. Pierwszy etap inwestycji zakończył się zatem przy skrzyżowaniu z ul. Ofiar Firleja. - Dalszy fragment trzeba było przeprojektować. Wykonawca w pierwszej kolejności skoncentrował się na wybieraniu odpadów z zaprojektowanego pasa drogowego. Prace te były prowadzone w uzgodnieniu z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska. Śmieci z nieczynnego od kilkudziesięciu lat składowiska, odkrytego kilka lat temu w miejscu planowanej budowy jezdni, zostały wywiezione przez Radkom do znajdującego się po sąsiedzku - na Wincentowie - Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych - przypomina Janusz kalinowski z biura prasowego magistratu.
W dokumentacji projektowej dokładnie określono, w jaki sposób przejść przez dawne składowisko śmieci. - Projektanci zdecydowali, że najważniejszym elementem wzmocnienia podłoża pod przyszłą drogę będą pale żwirowe wbijane na głębokość ponad pięciu metrów. Wbijanie niemal 3 tys. pali zaczęło się latem i trwało przez kilka tygodni. Żeby uzyskać pełne wzmocnienie podłoża, dodatkowo na całej długości nowego przedłużenia ulicy Mieszka I ułożono drugą warstwę stabilizacyjną z wykorzystaniem tzw. geotkanin - dodaje Kalinowski.
Dzięki znacznym postępom prac, jakie wykonawca osiągnął już w październiku, nowa droga została wykorzystana do obsługi komunikacyjnej cmentarza komunalnego na Firleju w 31 października i 1 listopada. Teraz wszystkie roboty drogowe są już zakończone. - Odbiór inwestycji nastąpił dziś, czyli natychmiast po zgłoszeniu przez wykonawcę. Przez kilka najbliższych dni będą jeszcze trwały tylko ostatnie prace porządkowe na poboczach zaznacza Janusz Kalinowski.
- Warto podkreślić, że inwestycja została zrealizowana terminowo. Alternatywna droga na pewno w znacznym stopniu odciąży ruch kołowy na pobliskiej ul. Warszawskiej i poprawi jakość życia mieszkańców – podkreśla wiceprezydent Konrad Frysztak.
Wykonawcą ostatniego odcinka nowego przedłużenia Mieszka I między ulicami Ofiar Firleja i Witosa był Budromost-Starachowice z Wąchocka. Wartość inwestycji to ponad 5 mln 770 tys. zł.
xxx
- Zmianie ulegnie jednocześnie organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Ofiar Firleja z ul. Mieszka I (na południe) i nowym przedłużeniem Mieszka I (na północ). Zlikwidowane zostanie dotychczas obowiązujące tam łamane pierwszeństwo przejazdu, zaś obydwa wloty ul. Ofiar Firleja (od wschodu i od zachodu) będą drogami podporządkowanymi - zgodnie ze stałą organizacją ruchu - informuje Marek Ziółkowski z MZDiK.
Wzdłuż nowego przedłużenia ulicy Mieszka I będą jeszcze prowadzone ostatnie prace wykończeniowe, które nie powinny jednak powodować znaczących utrudnień w ruchu kołowym. MZDiK apelujemy o zachowywanie tam szczególnej ostrożności.
(kat)
Fot. UM Radom