Radom. Siła w precyzji

14 grudnia 2009
Już nie trzy koślawe domki z hasłem "Radom, tu chcę mieszkać", ale sama nazwa miasta z napisem "Siła w precyzji" to nowe logo miasta. - Ale to tylko jeden z elementów strategii marki Radomia - podkreślają jej autorzy i magistrat. Tak wygląda nowe logo Radomia

Efekty pracy DEMO Effective Launching, firmy która od pięciu miesięcy pracowała nad strategią, zaprezentowano dziś z wielką pompą w Instytucie Technologii Eksploatacji. Uczestnicy spotkania tuż przy wejściu na salę konferencyjną otrzymali jeden z elementów układanki (puzzla), które sami doklejali potem na białej tablicy. I tak oczom zebranym ukazało się nowe logo wraz z hasłem "Siła w precyzji".

Dlaczego akurat taki slogan? Obszernie tłumaczył to Maciej Klaś z DEMO, przypominając, iż firma podczas badań ustaliła, że Radom nie kojarzy się Polakom z niczym szczególnym i jest właśnie taką białą, niezapisaną kartką, którą wspólnie - jeśli chcemy promować miasto i zwrócić na siebie uwagę inwestorów, turystów - mamy wypełniać.  Logo odsłanialiśmy wspólnie

Kłaś rozpoczął swój dość obszerny wywód od pozycjonowania marki jaką jest Radom. Odwołał się najpierw do zamierzchłej przeszłości, by wymienić rzemiosła uprawiane na grodzisku Piotrówka, by przeskoczyć do XX wieku i wskazać, że Radom znany był na jego początku przede wszystkim z precyzyjnych wyrobów takich jak: broń, telefony, potem maszyny do szycia, a dziś tradycje technicznej dokładności kontynuują właśnie ITE czy RADWAG, Politechnika Radomska. - Doskonale wpisuje się w ten ciąg Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów - przekonywał ekspert Demo. Podkreślał, że są to skojarzenia naturalne i prawdziwe i dlatego właśnie na tej precyzji powinniśmy budować markę miasta. Możemy ją dodatkowo wzmocnić w  gospodarce - budując park technologiczny (także edukacyjno-rozrywkowy), w kulturze - organizując centrum form przemysłowych i wzornictwa użytkowego, w edukacji - ośrodek nauki języków obcych ze specjalnością techniczną, w turystyce - uwypuklając charakter Air Show jako imprezy promującej nowoczesną myśl techniczną i precyzję pilotażu. A nawet uruchamiając... muzeum "Kałasznikowa". To nasz mały wkład w puzzle

- To nie jest hasło - przestrzegał Klaś przed zbyt jednoznacznym postrzeganiem zwrotu "Radom. Siła w precyzji". - Nasz koncept zasadza się na tym, że widzimy Radom jako centrum - takze geograficzne - techniki precyzyjnej opratej na inwencji ludzi, gdzie tak wiele osób jest skłonnych radzić sobie w życiu zakładając własny biznes; miasta, w którym panuje zdrowe podejśćie do życia i pracy. To wartościowe miejsce - relacjonował ekspert DEMO. Dodał, że tak pojmowaną markę ma szanse wesprzeć Politechnika Radomska przekształcona na wzór uczelni berlińskiej czy monachijskiej w uniwersytet techniczny o znaczeniu co najmniej środkowoeuropejskim.

Zarówno szef firmy Jacek Sadowski, jak i prezydent Andrzej Kosztowniak prosili, by nie sądzić, że przy tak skontsruowanej strategii zapomnimy w Radomiu o innych sferach życia, np. o tworzeniu środowiska humanistycznego. - Ale wszystkie badania potwierdzają, że to nowoczesne technologie i innowacje są dziś na świecie najważniejsze - mówi‌li obaj.

DEMO Effective Launching za przygotowanie strategii otrzymała z kasy miasta prawie 400 tys. zł.

Bożena Dobrzyńska