Raport dla „Portów Lotniczych”: Lepiej zainwestować w Radom, niż Modlin
4 kwietnia 2018
– Rekomendujemy, by Porty Lotnicze wykonały inwestycję w Radomiu – ogłosił dzisiaj przedstawiciel brytyjskiej firmy ARUP, która na zlecenie PPL przygotowała raport dotyczący opłacalności rozwijania lotniska na Sadkowie. – Będzie szybciej i taniej – brzmi konkluzja.
Najważniejsze wyniki i tezy raportu przedstawiono dzisiaj dziennikarzom na konferencji na lotnisku Chopina w Warszawie.
- Tak, trzeba port w Radomiu przebudować praktycznie od zera. To, że jest certyfikowany na 10 tys. pasażerów rocznie, że ma nieprzystosowana infrastrukturę dróg startowych, płyt postojowych, terminala, to jest przyczyna, którą ja dzisiaj określiłbym, że jest to raczej prototyp lotniska niż lotnisko. I to jest odpowiedź na pytanie, dlaczego dzisiaj z Radomia nikt nie lata. Nie dlatego, że Radom jest jakiś gorszy, tylko że nie jest przystosowany do regularnych lotów - mówił prezes PPL Mariusz Szpikowski. Przyznał, że pierwsza część raportu, która ujawnił Puls Biznesu, a za nim inne media przedstawia radomski port w niekorzystnym świetle, ale już jego druga część wskazuje, co należy zrobić, by sytuację poprawić.
- Dla nas oznacza to, że w ciągu 20 miesięcy mamy możliwość posiadania lotniska, które jest w stanie obsłużyć około 3 mln pasażerów czarterowych rocznie. I na ten cel potrzebujemy 425 mln zł. W ciągu kolejnych 24 miesięcy kontynuowalibyśmy tę rozbudowę odbywającą się już pod ruchem - na ten cel potrzebujemy kwoty ponad 467 mln zł - wymieniał prezes Szpikowski. Jego zdaniem lotnisko można rozbudować do przyjęcia 7 - 9 mln pasażerów rocznie. Konieczne będzie także inwestowanie w infrastrukturę towarzyszącą: nawigacyjna czy paliwową.
Nie tak daleko od Warszawy
Raport sporządzony przez ARUP ocenia także dostępność lotniska w Radomiu. - Istnieje dużo mitów, że aby dojechać do Radomia potrzeba dwóch godzin, a nawet braku dojazdu do lotniska. - Zwracamy uwagę, że droga na południe - ekspresowa "siódemka" już istnieje, budowana jest zachodnia obwodnica Radomia, zaczyna się przebudowa układu komunikacyjnego wewnątrz miasta. Prowadzona jest też modernizacja linii kolejowej i z warszawy do Radomia będzie można dojechać w mniej niż godzinę. Z dworca kolejowego w Radomiu na lotnisko można zbudować po istniejącej linii wojskowej np. szynobusy. Dostępność komunikacyjna w Radomiu jest zdecydowanie lepsza niż jest to przedstawiane - podkreśla Ireneusz Kołodziej z ARUP.
Pełna kontrola i lokalizacja
Mariusz Szpikowski podał także kolejny atut Radomia. - Jest też pytanie, ile musielibyśmy zapłacić za przejęcie pełnej kontroli nad portem. Przecież nikt nie zainwestuje przysłowiowej złotówki, jeśli nie ma takiej kontroli. I Radom jest pod tym względem bardziej atrakcyjny - zauważa prezes "Portów Lotniczych". Ani Szpikowski, ani autorzy raportu nie widzą problemu w tym, że radomskie lotnisko jest współużytkowane przez wojsko, bo podobnie dzieje się na krakowskich Balicach.
Firma ARUP poddała też analizie sytuację portu w Modlinie. Wynika z niej m.in., że również tamtejsze lotnisko wymaga rozbudowy infrastruktury, w tym "paliwowej". Ponadto Modlin jest "zaanektowany' przez jednego przewoźnika - Ryanaira.
- Po porównaniu technicznym Radomia i Modlina wyszło nam, że Radom jest atrakcyjniejszy od Modlina. Ale to za mało, by podjąć decyzję, który port powinien być komplementarnym dla lotniska im. Chopina w Warszawie. Z analizy lokalizacyjnej przygotowanej przez niezależnego eksperta wynika, że lepiej to kryterium spełnia Radom - zapewnia Mariusz Szpikowski.
Prezes "Portów Lotniczych" zastrzegł, że decyzja o wyborze Radomia nie jest polityczna. - Równie silny lobbing ma Modlin - tłumaczył.
Prezydent: Dobrze dla Radomia
Szpikowski zapowiedział, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze loty z Radomia odbędą się pod koniec 2019 roku, a pierwsze prace budowlane rozpoczęłyby się już jesienią tego roku.
- To dla Radomia bardzo dobra informacja. Rekomendowaną lokalizacją inwestycji dla PPL jest nasze miasto. To dla nas od dawna oczekiwana szansa rozwoju. Zrobimy wszystko, żeby ponad podziałami doprowadzić do uruchomienia na radomskim Sadkowie lotniska, które będzie dobrze służyło pasażerom naszej części kraju i które stanie się istotnym kołem napędowym gospodarki Radomia – komentuje prezydent Radosław Witkowski.
Bożena Dobrzyńska