Raport z budowy obwodnicy południowej
U zbiegu obwodnicy z al. Grzecznarowskiego na razie ruch dwukierunkowy
odbywa się po jednej jezdni. W ubiegłym tygodniu drogowcy zaczęli jednak
kłaść ostatnią warstwę nawierzchni bitumicznej na przebudowanym odcinku
po stronie Centrum Handlowego M1. - Oznacza to, że już niebawem
zostanie wprowadzona w tym rejonie stała organizacja ruchu. Coraz bliżej
jest również do dopuszczenia możliwości przejazdu fragmentem obwodnicy
pomiędzy al. Grzecznarowskiego a ulicą Wyścigową - wyjaśniał dyrektor.
Ul.
Wyścigowa i Armii Krajowej wraz z pętlą autobusową oraz przedłużenie
ul. Witkacego między Wyścigową i Grzebieniową już od kilku tygodni służą
kierowcom, pieszym i rowerzystom. Nadal nie można przejeżdżać odcinkiem
między Grzebieniową i Milenijną. Dojazd wzdłuż obwodnicy do ulicy
Witkacego będzie jednak niebawem możliwy, bo przed weekendem drogowcy
rozpoczęli układanie masy bitumicznej.
Tymczasem w wykopie, w
którym ma biec obwodnica, trwa profilowanie skarp oraz utwardzanie
podłoża. W pobliżu pętli autobusowej na Prędocinku konieczne było
wzmocnienie podmokłego gruntu kruszywem. Roboty były możliwe dopiero po
wybudowaniu kanału pod ul. Witkacego, odprowadzającego wodę z koryta
obwodnicy. Likwidacji uległa grobla, którą do tej pory piesi
przechodzili z Malczewa na Prędocinek. Wykonawca inwestycji nie
zapomniał jednak o przechodniach i wyznaczył dla nich zastępczy ciąg w
pobliżu budowanej kładki.
Na wiadukcie u zbiegu Wiejskiej i
Godowskiej niedawno położono ostatnią warstwę masy bitumicznej, tak
zwaną ścieralną. Dzięki temu było możliwe przeprowadzenie prób
obciążeniowych tej konstrukcji. W ubiegłym tygodniu na obiekt wjechało
kilka wywrotek. Specjalistyczne urządzenia mierzyły w tym czasie, czy
ugięcie płyty nie przekracza norm przewidzianych przez projektantów.
Wyniki badań wraz z dokumentacją obiektu trafią do Powiatowego
Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, który ma od 30 do 90 dni na
dopuszczenie konstrukcji do użytku.
Pomiędzy tym wiaduktem a
torami kolejowymi ułożono już prawie wszystkie krawężniki. Drogowcy
przystąpili tam do układania pierwszych warstw asfaltu. Przy ul.
Warsztatowej widać już zarys przyszłego ronda. Prace ziemne trwają także
w pobliżu skrzyżowania z ul. Potkanowską oraz wzdłuż ul. Żelaznej.
Niemal gotowe jest rondo turbinowe na planowanym połączeniu obwodnicy
południowej z krajową "siódemką".
- Budowa nie jest zagrożona -
uspakajał dyr. MZDIK radnych, którzy prosili o ustosonkowanie się do
pogłosek, jakoby wykonawcy notowali opóźnienia.
Ponad 13-kilometrowa nowa droga ma być gotowa do odbioru technicznego w końcu sierpnia 2014 r.
(kat, bdb)
Fot.: MZDiK