Reklama niezgodna z prawem? Legalizuj!
Wiosenny przegląd ulic w mieście pod tym kątem tablic zacznie się 3 kwietnia..
-
Ustawa o drogach publicznych nie pozostawia żadnych wątpliwości:
zezwolenia na zajęcie pasa drogowego wydaje zarządca drogi. A
zamontowanie dużej tablicy czy nawet czasowe ustawienie niewielkiej
planszy reklamowej jest niczym innym, jak właśnie zajęciem części pasa.
Przedsiębiorca, który chce umieścić na ulicy swoją reklamę, musi zatem
uzyskać naszą zgodę. Takie zezwolenia wydajemy w imieniu prezydenta
Radomia, który jest zarządcą wszystkich dróg publicznych w obrębie
miasta, bez względu na ich kategorię - wyjaśnia rzecznik MZDiK Dariusz
Dębski.
Formalnosci sa proste. - Wystarczy wypełnić wniosek o
wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego pod reklamy. Wzór jest
dostępny na naszej stronie internetowej pod adresem www.mzdik.pl, w
zakładce Pliki do pobrania. Można go samodzielnie wydrukować i wypełnić w
domu. Jeśli przedsiębiorca chce ustawić na chodniku lub trawniku tylko
niewielką tablicę zwaną potocznie "potykaczem", do wniosku należy
dołączyć mapkę sytuacyjną w skali 1:500 danego odcinka ulicy z
zaznaczonym miejscem umieszczenia reklamy oraz jej wymiarami. Potrzebna
jest również opinia dotycząca lokalizacji reklamy pod względem
bezpieczeństwa ruchu drogowego - taką opinię wydaje nasz dział
inżynierii ruchu. Wniosek wraz z załącznikami należy dostarczyć do
naszego sekretariatu,przy ul. Traugutta 30/30A (pokój 25) - tłumaczy
rezcznik.
Jeśli wniosek dotyczy większej reklamy, o masywnej
konstrukcji, montowanej na stałe, np. na pasie między jezdniami, sama
mapka i opinia działu inżynierii ruchu nie wystarczą. - Po uzyskaniu
naszej zgody na dysponowanie terenem przedsiębiorca musi jeszcze zgłosić
się do Wydziału Architektury Urzędu Miejskiego. To on podejmuje
decyzję, czy ustawienie tablicy wymaga uzyskania osobnego pozwolenia
zgodnie z Prawem budowlanym, czy też podlega tylko zgłoszeniu.
Formalności te należy załatwiać co najmniej na 30 dni przed planowanym
montażem tablicy - dodaje Dębski.
Za umieszczenie w pasie
drogowym reklamy pobierane są stosowne opłaty. Stawki zależą od
kategorii drogi. Ustawienie tablicy reklamowej o powierzchni 1 m kw na
drodze krajowej to koszt 2,70 zł za każdy dzień. W przypadku drogi
wojewódzkiej stawka wynosi 2,50 zł, drogi powiatowej - 1,90 zł, a
gminnej - 1,50 zł. Jeśli reklama jest podświetlana, opłata jest o 30
proc. wyższa, natomiast za ustawienie reklamy typu LED MZDiK pobiera
dwukrotność podstawowej stawki. Opłata za umieszczenie reklamy
dwustronnej również jest liczona podwójnie.
Zgodnie z Ustawą o
drogach publicznych kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia
zarządcy drogi to dziesięciokrotność opłaty za okres, w którym reklama
była wyeksponowana. Kary takie wymierza się w drodze decyzji
administracyjnych.
(kat)