Rzeźba i natura
Dwie nowe wystawy możemy oglądać w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Prezentowane są tam prace znakomitych artystów: Stefana Borzęckiego i Zdzisława Pidka. Pierwsza z nich to ekspozycja retrospektywna z okazji jubileuszu 50-lecia pracy twórczej rzeźbiarza, druga, pośmiertna nosi tytuł Pro memoria.
Na bogaty i wszechstronny dorobek artystyczny Stefana Borzęckiego składają się realizacje pomnikowo-plenerowe, sakralne, cykle rzeźbiarskie, portrety, reliefy, medale i plakiety. Filozofia twórczości artysty oscyluje wokół człowieka i jego związków z naturą. Głównym tworzywem oraz źródłem inspiracji jest dla artysty drewno. Artysta wykorzystuje naturalne walory drewna, jego strukturę lub kształt, a ingerencja weń niezwykle subtelnie. Innym razem mierzy się z oporem materiału, przetwarzając go w zupełnie inną formę. Dla podkreślenia naturalnej tektoniki rzeźb, artysta stosuje barwną lub stonowaną polichromię. Wystawa w Orońsku stanowi wybór 30 rzeźb i 55 obrazów reliefowych Stefana Borzęckiego, powstałych w latach 1957 – 2006.
Wystawa Pro memoria stanowi prezentację niewielkiego wycinka twórczości zmarłego niedawno artysty, wieloletniego pedagoga gdańskiej ASP Zdzisław Pidka. Obok kilku rzeźb na ekspozycji znajduje się dokumentacja fotograficzna obejmująca twórcze pobyty Pidka w Orońsku w latach 80. oraz zdjęcia z wystawy indywidualnej w Galerii Oranżeria w 1992 r. Dorobek artysty obejmuje rzeźbę kameralną, obiekty i instalacje oraz twórczość monumentalną skupioną wokół tematyki martyrologii narodu polskiego.
Artystyczne inspiracje czerpał Pidek z fascynującej go kontrkultury czy agrokultury. Wykorzystując różne tworzywa naturalne oraz materiały z życia codziennego, jak obrus, bochen chleba, zaorana ziemia, słoma, ziarno, krzesła, cegły, beton, ukazywał nierozerwalny związek człowieka z wszechobecną naturą. Niezwykle istotny rozdział w twórczości artysty zajmują realizacje pomnikowe.