„Sprężyści” odnowili zabytkowy rower. Pozostanie w Fabryce Broni, która go wyprodukowała
10 grudnia 2019
Zabytkowy rower „Łucznik” wyprodukowany w II połowie lat 30. XX wieku w przedwojennej Fabryce Broni został odrestaurowany na zlecenie współczesnej FB. Renowacji podjęło się Radomskie Stowarzyszenie Retrocyklistów „Sprężyści”. Uroczysta prezentacja pojazdu odbyła się dzisiaj w siedzibie FB.
Z pomysłem odrestaurowania roweru wystąpił zarząd Fabryki Broni w Radomiu. Jak tłumaczy prezes spółki Adam Suliga, w tym roku przypada 90. rocznica uruchomienia produkcji rowerów w Fabryce Broni.
- Chcieliśmy uczcić tę rocznicę i jednocześnie przypomnieć, że przed II wojną światową w firmie była produkowana nie tylko broń, ale również rowery, które były sprzedawane pod fabryczną marką „Łucznik”. Cieszyły się one dużą popularnością oraz słynęły z bardzo dobrej jakości – podkreśla prezes Suliga.
Odrestaurowany rower został przekazany i prezentowany w zakładowej Sali Tradycji przez Roberta Wąsika, pracownika Fabryki Broni. Pojazd jeszcze przed wybuchem II wojny światowej kupił jego dziadek. - Dziadek bardzo o niego dbał, ponieważ rower sporo kosztował. Jest to cenna rodzinna pamiątka. Fabryka Broni to właściwie mój drugi dom, dlatego uważam, że Sala Tradycji jest najlepszym miejscem dla tego zabytku. Bardzo się cieszę, że rower został odnowiony i zyskał nowe życie – podkreśla Robert Wąsik.
- Pojazd był w nienajlepszym stanie. Uznaliśmy, że 90. rocznica rozpoczęcia produkcji rowerów
w Fabryce Broni to doskonała okazja, by przywrócić mu dawny blask i pokazać młodym pokoleniom, jak wyglądały rowery, które opuszczały Fabrykę Broni i trafiały do nabywców – dodaje Maciej Borecki, członek zarządu FB.
Produkcja rowerów w Fabryce Broni w Radomiu to inicjatywa ówczesnego dyrektora Kazimierza Ołdakowskiego. To legendarna postać, która przyczyniła się do rozkwitu przedsiębiorstwa. Pomysł dyrektora Ołdakowskiego szybko okazał się strzałem w dziesiątkę. W Radomiu wytwarzano rowery
dla młodzieży, kobiet, turystyczne, sportowe, wyścigowe oraz wojskowe. Ceny kształtowały się od około 130 zł do ponad 200 zł w zależności od typu. Tuż przed wybuchem II wojny światowej Fabryka Broni produkowała aż 18 typów rowerów.
kat, bdb
Fot. Fabryka Broni Radom
- Rower przed renowacją