„Sprzedam bon turystyczny”. Nie można go wymienić na gotówkę!

4 sierpnia 2020

W internecie pojawiły się oferty sprzedaży bonu turystycznego. – Nie można go wymienić na gotówkę ani inne środki płatnicze. Skorzystać z niego mogą tylko osoby uprawnione – przypomina Polska Organizacja Turystyczna oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

 
Zdjęcie ilustracyjne

Zdjęcie ilustracyjne

  - Pamiętajmy, że tego rodzaju oferty są niezgodne z prawem, a zakupione w ten sposób bony nie będą mogły zostać wykorzystane. Dokonanie płatności podmiotowi turystycznemu wymaga bowiem jeszcze potwierdzenia dodatkowym kodem, który otrzymamy SMS-em lub mailowo w trakcie transakcji - wyjaśnia Piotr Olewiński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa mazowieckiego. W ustawie o bonie turystycznym wskazano, że za jego pomocą dokonuje się płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Osoba uprawniona może w ten sposób zapłacić za dziecko, na które przyznano jej dodatek lub świadczenie wychowawcze (Rodzina "500 plus”). Ponadto zgodnie z art. 5 ustawy bon nie podlega wymianie na gotówkę, inne prawne środki płatnicze oraz inne środki wymiany. Nie musisz płacić za pomoc W internecie pojawiły się również oferty płatnych usług dotyczących pomocy przy założeniu PUE ZUS i aktywacji Polskiego Bonu Turystycznego. - Prosimy o rozwagę w podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z takowych. Jeżeli ktoś potrzebuje pomocy przy aktywacji Polskiego Bonu Turystycznego powinien  kontaktować się z całodobową infolinią pod nr tel. 22 11 22 111 lub e-mail: bon@zus.pl. Tylko 3 sierpnia z infolinii skorzystało ponad 20,5 tysiąca osób. Pomoc w założeniu konta na PUE ZUS każdy zainteresowany uzyska także placówkach ZUS. Wsparcie ZUS i POT jest całkowicie bezpłatne - zapewnia rzecznik. Przypomina też, że nie należy udostępniać osobom trzecim swojego loginu i hasła do PUE ZUS. Trzeba pamiętać, że klienci ZUS mają tam dostęp do wielu różnych danych – np. na temat zgłoszenia do ubezpieczeń, o zwolnieniach lekarskich, o pobranych zasiłkach. Nikt poza klientem (lub upoważnioną przez niego osobą) nie powinien mieć dostępu do takich informacji. Bon trzeba aktywować, ale nie trzeba składać wniosku Od 1 sierpnia rodzice dzieci do 18. roku życia mogą aktywować bon na platformie PUE ZUS. Aby to zrobić nie trzeba składać wniosku. Bon jest dostępny na PUE ZUS w zakładce [Ogólny]. W menu bocznym trzeba wybrać [Polski Bon Turystyczny], a następnie [Mój bon]. Przed aktywacją bonu warto sprawdzić, która osoba w rodzinie jest uprawniona do pobierania świadczenia wychowawczego 500+ (tzn. która osoba składała wniosek o 500+). Na PUE ZUS zakładka [Polski Bon Turystyczny] jest widoczna u tej właśnie osoby. Przy aktywacji trzeba podać swoje dane kontaktowe – adres e-mail i nr telefonu komórkowego. Po aktywacji bonu, na adres e-mail przekazany zostanie kod obsługi płatności, przy użyciu którego będzie można płacić podmiotom turystycznym. Każda płatność będzie potwierdzona jednorazowym kodem autoryzacyjnym wysłanym SMS-em. Do tej pory ZUS wydał 291 tys. bonów o łącznej wartości 248 mln zł. Korzystający zdążyli wykonać już 7,8 tys. płatności bonami na kwotę ok. 6 mln zł. Na PUE ZUS zarejestrowało się ponad 10 tys. podmiotów turystycznych i wciąż pojawiają się nowe. Ich lista znajduje się na stronie Polskiej Organizacji Turystycznej. Za pomocą bonu można płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne na terenie Polski. Bon jest ważny do 31 marca 2022 roku. kat  
Tags