Starowieyski przeciw Beckettowi

Monumentalny, kilkunastometrowy obraz "Przeciw Beckettowi" jest efektem jednego ze spektakli Teatru Rysowania. Dzieło zostało wykonane techniką pastelu, pochodzi z Galerii Studio w Warszawie.
Początki Teatru Rysowania sięgają 1980 roku. Podczas pleneru w Świdwinie Starowieyski zainspirował się XIX-wiecznym obrazem Gustave’a Courbeta Pracownia malarza, na którym artysta maluje obraz w towarzystwie nagiej modelki i zgromadzonej publiczności. Wzorując się na nim, Starowieyski zrealizował 23 takie akcje na całym świecie, m.in. w Wenecji, Paryżu, Spoleto, Sewilli i Chicago. Choć każdy spektakl był inny, obowiązywały określone zasady, do których należało rozpoczynanie kompozycji od wykreślenia jej centralnego punktu, czyli koła bez użycia cyrkla, praca z modelkami, rozmowy z publicznością. Za każdym razem artysta ustawiał trzy blejtramy na planie kwadratu, a na olbrzymich płótnach pojawiały się skłębione ciała ludzkie i zwierzęce, fantasmagorie przypominające barokową deformację. Sam Starowieyski twierdził, że podczas tych seansów najważniejsze dla niego jest aranżowanie nastroju, który tworzy wybrana publiczność przebywająca z twórcą podczas powstawania płócien i dopingująca go do pracy.
Niezwykłą prace artysty można będzie oglądać zaledwie cztery dni. - Niestety, mamy wypełniony kalendarz imprez, a dzieło jest ogromne i tylko taki termin udało nam się wygospodarować - tłumaczy zastępca dyrektora Elektrowni Zbigniew Belowski.
Ekspozycji towarzyszyć będzie projekcja wideo, na filmie zobaczymy zapis Teatru Rysowania z Włoch. Dla naszych Czytelników mamy bilety na wystawę. Szczegóły w Darmowych wejściówkach
(bdb)
Franciszek Starowieyski (1930-2009) studiował w Akademiach Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie, u Wojciecha Weissa i Michała Byliny. Uprawiał rysunek, plakat (ponad 250 prac), malarstwo ścienne i scenografię. Wykształcił w malarstwie własny styl, charakteryzujący się m.in. rysunkową formą o kaligraficznej precyzji kreski. Starowieyski zyskał popularność w latach 60. jako autor plakatów teatralnych i filmowych. Zajmował się także malarstwem, grafiką użytkową, scenografią teatralną i telewizyjną. Wielokrotnie wystawiał w galeriach i muzeach w Polsce oraz Austrii, Belgii, Francji, Holandii, w Kanadzie, Szwajcarii, USA, we Włoszech i in. Jest laureatem wielu nagród, m.in.: Grand Prix na Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo (1973) oraz Grand Prix za plakat filmowy na festiwalu w Cannes (1974).
Więcej na www.elektrownia.,art.pl