Szef Wizz Aira: Jestem otwarty, aby rozważyć uruchomienie z lotniska w Radomiu jeszcze jednej lub dwóch tras
Po 21 października, a więc za niewiele ponad tydzień lotnisko w Radomiu pozostanie w sezonie zimowym z zaledwie jednym połączeniem. Będą to loty wykonywane dwa razy w tygodniu przez Wizz Air do Larnaki na Cyprze. Szef węgierskich linii nie odżegnuje się jednak od tego, że rozważą one uruchomienie „jednej lub dwóch” dodatkowych tras. Nie wiadomo tylko od kiedy i dokąd.
Czy Wizz Air musi latać z Radomia?
Nadzieję na uruchomienie nowych kierunków z Sadkowa Jozsef Varadi wyraził podczas rozmowy z dziennikarzem portalu money.pl. Zapytany, czy "Wizz Air naprawdę potrzebuje tej jednej trasy z Radomia?", rozmówca odpowiada: "Mam inne podejście do tej kwestii. Rozumiem plany i ambicję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale to się prędko nie wydarzy. Myślę o przepustowości Lotniska Chopina w Warszawie długoterminowo i strategicznie, w perspektywie popytu i podaży naszych usług na najbliższe 10 lat. To, że przepustowość Lotniska Chopina będzie ograniczona, jest dość oczywiste. Modlin - choć ma zostać rozbudowany - też będzie miał swoje ograniczenia, nie będzie go można rozwijać w nieskończoność. Trzeba więc będzie znaleźć inne lotnisko, które będzie w stanie obsługiwać rynek Warszawy i Mazowsza". Jednocześnie przyznaje, że dzisiaj Radom nie jest lotniskiem alternatywnym dla Chopina, ale może się nim stać. "Jednak będzie to proces długotrwały. Tak, mamy z Radomia cały czas tylko jedną trasę, ale jestem otwarty, aby rozważyć jeszcze jedną lub dwie dodatkowe, by sprawdzić, jak będziemy podążać tą ścieżką. Bo za pięć lat będziemy musieli stanąć przed wyborem, skąd obsługiwać Warszawę" - deklaruje szef węgierskich niskokosztowych linii.
Wyboru może nie być
Varadi uważa, że choć dziś Radom nie jest alternatywą dla Okęcia, za nie więcej niż pięć lat innego wyboru może nie być. - Warszawa będzie coraz bardziej zatłoczona, więc lotnisko, które zapewni przepustowość na rynku, to po prostu konieczność - podkreśla w rozmowie z money.pl. Jego zdaniem nie dojdzie do otwarcia CPK w 2032 r. - Jeśli to w ogóle nastąpi, to za co najmniej 10 lat, ale może jestem zbyt dużym optymistą - stwierdza.
Od grudnia Wizz Air uruchomi 11 tras z lotniska w Modlinie. "Choć ma zostać rozbudowane, też będzie miało swoje ograniczenia, nie będzie go można rozwijać w nieskończoność" - ocenia Varadi. Przyznaje, że dzisiaj Radom jest alternatywą dla Warszawy. - "Ale może się nią stać, jednak będzie to proces długotrwały. Tak, mamy z Radomia cały czas tylko jedną trasę, ale jestem otwarty, aby rozważyć jeszcze jedną lub dwie dodatkowe, by sprawdzić, jak będziemy podążać tą ścieżką. Bo za pięć lat będziemy musieli stanąć przed wyborem, skąd obsługiwać Warszawę" - deklaruje szef węgierskiego przewoźnika.
Prezes PPL może mieć rację
Dziennikarz portalu przywołuje swoją rozmowę z prezesem Polskich Portów Lotniczych, który powiedział, że przewoźnicy mają pewną blokadę psychologiczną przed otwieraniem nowych tras z Radomia. "Jego zdaniem, kto pierwszy uwierzy w Radom, ten wygra. Planuje pan być tym pierwszym?" - pyta Varadiego. A ten odpowiada: "Myślę, że prezes PPL może mieć rację. Polskie Porty Lotniczej lepiej niż ktokolwiek inny wiedzą, czego można się spodziewać w przyszłości pod względem przepustowości lotnisk na Mazowszu. Zdają sobie sprawę, że Warszawa będzie coraz bardziej zatłoczona, więc lotnisko, które zapewni przepustowość rynku, to po prostu konieczność. I z naszej perspektywy nie będzie nim CPK".
Portal money.pl pyta także, czy Wizz Air chętniej ogłosiłby rozbudowaną siatkę połączeń Wizz Aira z Radomia, gdyby wprowadziło ono "dopłaty za promocję regionu?. "Umowa handlowa na pewno jest niezbędna. To Wizz Air podjąłby pewne ryzyko, inwestując w rozwój Radomia. Konieczna też jest promocja i zwiększanie widoczności całej idei wokół tego lotniska, aby pasażerowie zdali sobie sprawę, że taka opcja będzie w porządku" - sumuje Jozsef Varadi.
W sezonie zimowym Wiz Air uruchamia z lotniska w Modlinie 11 tras. Do tej poru z portu operował tylko Rayanair.
Bożena Dobrzyńska