Szybciej do Warszawy? Później

3 maja 2010
Decyzję o lokalizacji linii kolejowej nr 8 z Warszawy do Radomia wydał wojewoda mazowiecki. Będzie ona przebiegać w granicach dotychczasowego obszaru. Same roboty przy modernizacji trasy rozpoczną się za dwa lata. Modernizacja rozpocznie się w 2012 r.


- To procedura poprzedzająca kolejną - wydania pozwolenia na budowę. Wcześniej sporządzono ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko - informuje Ivetta Biały, rzeczniczka wojewody Jacka Kozłowskiego.

Przypomnijmy: o konieczności modernizacji trasy z Radomia do stolicy mówi się od dłuższego czasu. Sprawa jest przedmiotem zainteresowania władz lokalnych i parlamentarzystów. Ostatnio dyskutowano o sprawie podczas lutowej konferencji na Politechnice Radomskiej. Z przedstawionego wówczas harmonogramu wynika, że pierwsze roboty rozpoczną się dopiero w 2012 roku na odcinku Warszawa - Okęcie - Czachówek i potrwają 24 miesięcy, natomiast na trasie z Czachówka do Radomia "pierwsza łopata" zostanie wkopana w III kwartale 2012 r, zaś zakończenie prac przewidziano na koniec 2014, a nawet początek 2015 roku.- W maju, czerwcu br. rozpoczną się natomiast prace projektowe, przygotujemy także materiały przetargowe do wyboru wykonawcy. Rozstrzygnięcie powinno nastąpić do II kwartału przyszłego roku - mówił w lutym Zbigniew Szafrański, prezes Polskich Linii Kolejowych S.A., które są inwestorem.

PLK zamierzają przebudować i rozbudować 125 km linii Warszawa - Radom. Projekt przewiduje budowę nowych skrzyżowań dróg i linii na różnych poziomach. Modernizacji podlegać będą także już istniejące skrzyżowania na wysokości szyn wraz z rogatkami,
urządzeniami sygnalizującymi, znakami kolejowymi oraz nawierzchnia w obszarze między rogatkami. Zbudowane zostaną także urządzenia odwadniające wiadukty kolejowe nad drogami. Dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu planowana jest likwidacja części istniejących przejazdów oraz budowa dróg równoległych. W inwestycji przewidziano także eliminację barier architektonicznych, utrudniających podróżowanie osobom niepełnosprawnym.

- Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nałożyła na inwestora obowiązek zastosowania środków ograniczających oddziaływanie trasy na przyrodę. Wycinka drzew i krzewów ograniczona zostanie do niezbędnego minimum. Inwestor będzie też musiał zadbać  o budowę rozwiązań architektonicznych, które pozwolą na swobodną migrację zwierząt, bowiem linia kolejowa nr 8 w granicach województwa mazowieckiego przebiega w sąsiedztwie terenów objętych ochroną, w tym obszarów specjalnej ochrony ptaków „Dolina Pilicy”, siedlisk „Dolina Dolnej Pilicy”, Rezerwat Przyrody Starodrzew Sobieszyński, Kozienicki Park Krajobrazowy - wyjaśnia Ivetta Bialy.

Po zakończeniu modernizacji mamy dojeżdżać do Warszawy w mniej niż godzinę, poprawić ma się także komfort podróży.  

Bożena Dobrzyńska