Transcendencja w sztuce geometrii
Ekspozycja jest efektem XXXI międzynarodowego pleneru dla artystów
posługujących się językiem geometrii, który we wrześniu 2013 r. odbył
się w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. W tym roku w plenerze wzięło
36 artystów – 24 z Polski i 12 z zagranicy: z Austrii, Francji,
Hiszpanii, Niemiec, Rosji, Szwecji i Węgier. Problemem, wokół którego
skupiło się spotkanie, była sztuka a transcendencja.
We wstępie do
katalogu wystawy dr Bożena Kowalska – inicjatorka i kurator wszystkich
dotychczasowych plenerów, pisze: "W sztuce poszukiwanie i odnoszenie się
do tego, co poza czy ponad nami – rządzące światem, choć nieznane, lub
tylko tajemnicze i niesprecyzowane – daje się obserwować od
najdawniejszych czasów po dziś, niezależnie od szerokości geograficznej.
Zazwyczaj ów czynnik transcendentny łączył się w sztuce z różnymi
wierzeniami religijnymi, z mniej lub bardziej ukształtowanym
wyobrażeniem niezależnych od człowieka sił kierujących losami
wszechświata i ludzi. Toteż czynnik ten odczuć się daje jako emanacja
szczególnej siły magicznej w powszechnie uznanych za wyjątkowo cenne
realizacjach twórczych różnych czasów: czy będzie to kamienny krąg
Stonehenge, malowidła w Lascaux, jantry tantryczne czy ołtarz Wita
Stwosza, ikony Andrieja Rublowa lub Jerzego Nowosielskiego, tryptyk
trzech barw Yves Kleina czy „Umarła klasa” Tadeusza Kantora. Jindrich
Chalupecki odpowiedziałby, że to „apel transcendentalny”. Nasuwa się tu
mimo woli pytanie, czy ów element transcendentalny nie jest jedynym
wyróżnikiem prawdziwej sztuki?"
Wystawa będzie czynna do 30 marca.
(kat)