Trzy nowe wystawy w Orońsku
Muzeum Rzeźby Współczesnej prezentuje siódmą odsłonę orońskiego
abecadła rzeźby. Osnuto ją wokół kolejnych liter alfabetu STU. Wystawa
ma charakter edukacyjny. Posługuje się narracyjną metodą prezentacji
konkretnych pojęć z historii sztuki w odniesieniu do rzeźby i działań z
nią związanych. Zilustrowano tu wiele terminów artystycznych, jak:
secesja, surrealizm, socrealizm, sztuka ludowa, sztuka sepulkralna,
sztuka feministyczna, soft sculpture, styl, sygnatura, sarkofag.
Przedstawiono także niekonwencjonalne materie rzeźbiarskie jak: tkanina,
szkło, tworzywo sztuczne, światło i dźwięk.
W Galerii Oranżeria
zobaczymy "Ożywcze miejsce" Tomasza Skórki.Wystawa jest kolejną odsłoną
rozrastającego się cyklu rzeźb z gatunku przedmiotów niepotrzebnych. Ten
zbiór jednolitych formalnie obiektów, powstających przez trzy ostatnie
lata, jest przykładem kreacji rzeźby nadającej się do rzeczywistości,
która jej nie potrzebuje; ujawnieniem statusu przedmiotu zwanego dziełem
sztuki, który nie znajduje nigdzie swojego miejsca. Prace rzeźbiarskie
choć przybierają postać pogniecionych z natury śmieci, dalej są wyrazem
ekstremalnej promocji piękna. Poddane galeryjnej aranżacji potęgują
paradoks, ożywiając dramatyzm swojej istoty.
W Galerii Kaplica
otwarta zostanie wystawa "Kompoyzja" Tomasza Tomaszewskiego. Artysta
tworzy rzeźby, kompozycje przestrzenne, instalacje, w których bada
zjawisko odbicia. Uzyskuje formy złożone z realnych obiektów i ich
obrazów, co w rezultacie przynosi zaskakującą nową wartość. Innym
obszarem poszukiwań artysty jest eksploracja wody jako materii
rzeźbiarskiej.
W Orońsku artysta zaprezentuje obiekty wpisane w
kubaturę dwóch pomieszczeń Galerii Kaplica - nawy i zakrystii. Tytuł
„Kompozycja” nawiązuje zarówno do aranżacji samej ekspozycji, prac
skomponowanych z myślą o konkretnym wnętrzu, jak i do polifonicznej
muzyki, która wypełniała kościelne przestrzenie. Oba te elementy mają
wpłynąć na przywrócenie dawnej kaplicy dworskiej jej sakralnego
charakteru.
(kat)