Trzy nowe wystawy w Orońsku

17 stycznia 2014
Na otwarcie trzech wystaw zaprasza w sobotę (18 bm.) o godz. 14 Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.



 

Praca Tomasza TomaszewskiegoMuzeum Rzeźby Współczesnej prezentuje siódmą odsłonę orońskiego abecadła rzeźby. Osnuto ją wokół kolejnych liter alfabetu STU. Wystawa ma charakter edukacyjny. Posługuje się narracyjną metodą prezentacji konkretnych pojęć z historii sztuki w odniesieniu do rzeźby i działań z nią związanych. Zilustrowano tu wiele terminów artystycznych, jak: secesja, surrealizm, socrealizm, sztuka ludowa, sztuka sepulkralna, sztuka feministyczna, soft sculpture, styl, sygnatura, sarkofag. Przedstawiono także niekonwencjonalne materie rzeźbiarskie jak: tkanina, szkło, tworzywo sztuczne, światło i dźwięk.

W Galerii Oranżeria zobaczymy "Ożywcze miejsce" Tomasza Skórki.Wystawa jest kolejną odsłoną rozrastającego się cyklu rzeźb z gatunku przedmiotów niepotrzebnych. Ten zbiór jednolitych formalnie obiektów, powstających przez trzy ostatnie lata, jest przykładem kreacji rzeźby nadającej się do rzeczywistości, która jej nie potrzebuje; ujawnieniem statusu przedmiotu zwanego dziełem sztuki, który nie znajduje nigdzie swojego miejsca. Prace rzeźbiarskie choć przybierają postać pogniecionych z natury śmieci, dalej są wyrazem ekstremalnej promocji piękna. Poddane galeryjnej aranżacji potęgują paradoks, ożywiając dramatyzm swojej istoty.

W Galerii Kaplica otwarta zostanie wystawa "Kompoyzja" Tomasza Tomaszewskiego. Artysta tworzy rzeźby, kompozycje przestrzenne, instalacje, w których bada zjawisko odbicia. Uzyskuje formy złożone z realnych obiektów i ich obrazów, co w rezultacie przynosi zaskakującą nową wartość. Innym obszarem poszukiwań artysty jest eksploracja wody jako materii rzeźbiarskiej.


W Orońsku artysta zaprezentuje obiekty wpisane w kubaturę dwóch pomieszczeń Galerii Kaplica - nawy i zakrystii. Tytuł „Kompozycja” nawiązuje zarówno do aranżacji samej ekspozycji, prac skomponowanych z myślą o konkretnym wnętrzu, jak i do polifonicznej muzyki, która wypełniała kościelne przestrzenie. Oba te elementy mają wpłynąć na przywrócenie dawnej kaplicy dworskiej jej sakralnego charakteru. 

 

(kat)