Trzy wystawy w Orońsku

16 listopada 2013
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza dziś (sobota, 16 bm.) o godz. 14 na otwarcie trzech wystaw. Na jednej z nich pokaże prace, które wzbogaciły kolekcję placówki w tym roku.



 

 Instalacja

 

W Muzeum Rzeźby Współczesnej otwarta zostanie ekspozycja "Retrospektywa" Magdaleny Więcek.

 

Magdalena Więcek- nuk (1924 – 2008) była niezwykle utalentowaną polską rzeźbiarką, autorką pomników, rzeźb monumentalnych i kameralnych oraz rysunków. Zadebiutowała socrealistyczną rzeźbą Górnicy (1952). Wraz z Marianem Boguszem zainicjowała Biennale Form Przestrzennych w Elblągu. Początkowo uprawiała rzeźbę figuratywną, obdarzoną dramatyczną ekspresją. W latach 60. XX w. tworzyła głównie monumentalne, plenerowe realizacje i przestrzenne konstrukcje, których głównym tworzywem był metal. Odeszła od figuracji w kierunku abstrakcyjnej, amorficznej formy i struktury. Obok prac plenerowych (w Polsce, Niemczech, Danii, Holandii i Włoszech) tworzyła coraz bardziej wysmakowane formy w kamieniu, mosiądzu, stali i brązie.

Wystawa będzie miała charakter przekrojowy. CRP zaprezentuje kilkadziesiąt prac artystki z różnych okresów jej twórczości.

W Galerii Monumentalnej CRP pokaże nowe dzieła w swojej kolekcji. W tym roku placówka wzbogaciła się o dzieła kilku wybitnych współczesnych rzeźbiarzy: Małgorzaty Malinowskiej i Marka Kijewskiego, Krzysztofa Bednarskiego, Jarosława Kozakiewicza, Piotra Kurki, Jakuba Bąkowskiego i Marty Pszonak. Zakupiono także rzeźbę Wacława Szymanowskiego z 1911 r. "Płacząca". Oprócz zakupów kolekcja wzbogaciła się o rzeźby przekazane w formie darów: Jerzego Jarnuszkiewicza "Portret Wandy" i Stanisława Bracha "Oni".

W Galerii „Oranżeria” nastapi otwarcie wystawy "Broken Structure" Tomasza Matuszaka. To instalacja rzeźbiarska nawiązująca mocny dialog z wnętrzem galerii, w tym wypadku przeszklonej oranżerii z dominującym rysunkiem ram okiennych. Wystawa jest dialogiem ze sztuką minimalistów lat 50.i 60. Podwaliny stworzone w tamtym czasie nie wytrzymują w zderzeniu ze współczesnym światem, elegancka struktura się wali i rozrywa, nie odsłaniając jednak sposobów na nową interpretację. Struktura jest też niedokończona, planowana z rozmachem powtarza rytmy w przestrzeni obsesyjnie je multiplikując, jakby sama zabudowana przestrzeń w uporządkowany sposób miała nadać jej jakikolwiek sens.

 

(kat)

 

Fot.: CRP w Orońsku