Trzy wystawy w Orońsku
Pierwsza to międzynarodowa wystawa zbiorowa poświęcona zwierzęcej
podmiotowościi indywidualności oraz relacjom między ludźmi a
zwierzętami.Zwierzę funkcjonowało w sztuce zawsze, począwszy od
prehistorycznych malowideł naskalnych i figurek z brązu. Jest więc
jednym z pierwszych tematów w historii sztuki. Obecnie mówi się o
tzw. zwrocie zwierzęcym w sztuce, a także szerzej w kulturze i
społeczeństwie, niekiedy wiązanym z pojęciem posthumanizmu. Można
zaobserwować nowe podejście do zwierząt w sztuce, mające genezę w latach
70. XX w., przejawiające się m.in. większą ilością wizerunków zwierząt i
nowymi formami obecności zwierząt w sztuce.
Na
ekspozycji "Nad pięknem mądrem Dunajem (wizualnie)" Wiktor Gajda
zaprezentuje rzeźby, obiekty i prace malarskie zrealizowane w różnych
okresach twórczości. Artysta rzeźbi torsy,
grupy figuralne (wątki mitologiczne i sakralne), portrety znanych
osobistości, charakteryzujące się specyficznym dla niego typem
deformacji, o formie ekspresyjnej i fantastycznej. Rzeźby Gajdy
charakteryzuje pewna konwencja przedstawiania ludzi, przywodząca na myśl
witkacowską, obsesyjną wizje sztuki jako zamierzonej i przemyślanej,
surrealistycznej metafory. Ujęcia figury ludzkiej o często kapryśnych,
niezgodnych z prawami anatomii kształtach wyrażają napięcie wewnętrzne.
Pracom rysunkowym, rzeźbom oraz ostatnim obiektom w drewnie towarzyszy
zawsze element specyficznego, sarkastycznego humoru.
O swojej
wystawie "Balast – konfiguracje", jej autor Krzysztof Rozpondek, pisze
tak:"W ceramice odnalazłem pole do eksperymentu i kreacji. Fascynuje
mnie zarówno materiał jak i proces towarzyszący jego obróbce. To glina z
jej właściwościami, bogactwem struktur czy podatnością na
kształtowanie, determinuje rozwiązania formalne. Poszukuję harmonii
między istotą tworzywa, sposobem kształtowania, barwienia i wypalania, a
tym samym między bryłą i jej powierzchnią. Wszystkie moje realizacje
ceramiczne to mniej lub bardziej syntetyczne formy o mocno unerwionej
tkance. W zasadzie są kompozycjami abstrakcyjnymi. Jednocześnie stanowią
wynik obserwacji natury i są wyrazem szacunku dla panującej w niej
logiki".
Wystawa w Galerii Kaplica w Orońsku ma być jednym z
wydarzeń stanowiących podsumowanie dwudziestopięcioletniej aktywności
artystycznej Gajdy. Jej tytuł nawiązuje do rozpoczętego w 2009 r.
projektu, który nosi nazwę "Balast".
(kat)