Trzy wystawy w Orońsku: Szczepkowski, Ciesielski, Gosławski

27 czerwca 2014
Trzy nowe wystawy otwiera w sobotę (28 bm) o godz. 14 Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Jedna z nich została zorganizowana z okazji 50. rocznicy śmierci Jana Szczepkowskiego.



 

 

Są artyści, których wkładu w kształtowanie odrębności polskiej kultury na arenie międzynarodowej nie da się przecenić. Wśród nich wyróżnia się zwłaszcza Jan Szczepkowski – autor największego sukcesu polskiej sztuki na wystawie światowej, laureat Grand Prix Międzynarodowej Wystawy Sztuki Dekoracyjnej i Przemysłu Artystycznego w Paryżu.

 

Szczepkowski - artysta wszechstronny

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku podjęło się ogromnego przedsięwzięcia – zorganizowania pierwszej, na tak dużą skalę, monograficznej wystawy artysty i publikacji albumu, poświęconego jego twórczości. W realizację włączyła się również rodzinna Fundacja im. Jana Szczepkowskiego w Milanówku oraz Milanowskie Centrum Kultury.

 

Głównym celem wystawy w Orońsku jest ukazanie Szczepkowskiego jako artysty wszechstronnego, sięgającego z równą swobodą do tradycyjnych technik i materiałów rzeźbiarskich, takich jak drewno, kamień czy brąz, jak do sztuki użytkowej – ceramiki czy meblarstwa. Zgromadzone eksponaty pochodzą ze zbiorów muzealnych, samorządowych i prywatnych.


Z inspiracji naturą
W galerii Orażeria pokazane zostana wybrane prace Włodzimierza Ciesielskiego. Artysta tworzy cykle wysublimowanych rzeźb inspirowanych naturą, świat dużych i małych form, niekiedy jubilerskich w swej doskonałości i finezji. Wibrujące faktury i spękania są widomym znakiem upływu czasu, co znajduje swoje świadectwo w kodzie natury. Na wystawie artysta zaprezentuje kilkanaście prac z różnych okresów twórczości, wykonanych w wielu gatunkach drewna, niekiedy w połączeniu z kamieniem.


Sztuka sakralna i monety

W Galeri Kaplica otwarta zostanie wystawa "Józef Jan Gosławski (1908 - 1963)". Ekspozycja przypomina tylko dwa aspekty bogatej i różnorodnej twórczości Józefa Gosławskiego. Sztukę sakralną uprawiał przez cale życie. Jego najbardziej monumentalną realizacją był ołtarz w Masłowie koło Kielc. Jego modele, a także transpozycje ceramiczne głów postaci ołtarzowych (Chrystus, Eliasz) znalazły się na ekspozycji w kaplicy. Powstały w czasie wojny krucyfiks został niedawno odlany w srebrze i zawisł w kolegiacie w Tumie pod Łęczycą. Modele świątków przeznaczone były do katedry w Lublinie, ale nie doczekały się realizacji. Ceramiczne stacje Męki Pańskiej znajdują się w kościele św. Jana Kantego w Poznaniu. Artysta nie zdążył zrealizować Drogi Krzyżowej do kościoła w warszawskich Włochach.Plakiety, które powstały tuż przed wojną i w czasie jej trwania zapowiadają jego późniejszą twórczość medalierską, która przyniosła mu ogromne uznanie.

Drugim aspektem działalności artystycznej Józefa Gosławskiego przypomnianym na obecnej wystawie są monety. Większość z nich powstała z związku z konkursem Narodowego Banku Polskiego rozstrzygniętym w 1958 r., na którym wszystkie projekty nadesłane przez artystę zostały nagrodzone bądź wyróżnione. To wtedy powstała popularna „5 z rybakiem” uznana na najpiękniejszą monetę PRL-u i pierwsza po wojnie moneta kolekcjonerska z Mieszkiem i Dąbrówką.

 

(kat)