Ulice najpilniejsze do przebudowy
Z założenia ma służyć jednostkom zarządzającym miastem do ustalania priorytetów i kierunków rozwoju komunikacyjnego miasta w zakresie inwestycji drogowych na następne lata" - czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały.
- Na liście znalazło się jedenaście inwestycji, które są finansowane bądź współfinansowane w znacznej części przez środki zewnętrzne. Chodzi o to, by wskazać jakie plusy dane inwestycje będą dawały mieszkańcom. Pamiętajmy, że w tej chwili tylko 35 proc. dróg w Radomiu jest dobrej jakości. Natomiast pozostałe w trybie pilnym powinny być przebudowane bądź wyremontowane. Pochylamy się nad tymi, które są najbardziej obciążone, a powstały w latach 60. i 70 i przy obecnej ilości pojazdów nie do końca spełniają swoje standardy - wyjaśnia dyrektor MZDiK w Radomiu Kamil Tkaczyk. Podkreśla, że obecnie jest remontowana ulica Mieszka I, która znajduje się na czwartym miejscu listy, a niebawem rozpocznie się budowa obwodnicy południowej umieszczonej na piątej pozycji.
Dlaczego odnawiane są drogi z dalszych lokat? - dopytywali radni. - Wszystko zależy od dofinansowania. Np. gdy staraliśmy się o pieniądze z programu Infrastruktura i Środowisko, między innymi na 1905 Roku i Słowackiego - wygrała ta pierwsza - tłumaczył wiceprezydent Radomia Igor Marszałkiewicz. Przyznał, że nie zawsze ranking lokalny pokrywa się z ogólnopolskim lub wojewódzkim. - Trasa N-S na liście Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego jest na liście rezerwowej, Warszawska na trzecim - dodał.
- Ustalona hierarchia opiera się na analizie ekonomicznej, ilości wypadków, w tym śmiertelnych oraz analizie efektywności, a więc tego co zyskają mieszkańcy po przebudowie - mówi dyr. Tkaczyk. Przekonuje, że jeśli wymieniona na liście ulice nie zostaną przebudowane do 2010 r. rocznie miasto będzie tracić na tym 220 mln zł. - Wliczone są w to różnorodne zaniechania, kolizje itp. Nie możemy sobie na to pozwolić - uważa dyrektor MZDiK.
Pierwsze cztery pozycje z listy to inwestycje już zrealizowane, czwarta to Mieszka I, piąta - obwodnica południowa. Na kolejnych są m.in. węzeł komunikacyjny na skrzyżowaniu ul. Młodzianowskiej z ul. Czarną i projektowaną trasą N-S, Młodzianowska na odcinku od Orzechowej do Godowskiej, Żółkiewskiego od skrzyżowania ze Zbrowskiego do skrzyżowania z Al. wojska Polskiego, trasa N-S od Prażmowskiego do Żeromskiego, "dziewiątka" od Kozienickiej do Słowackiego.
Bożena Dobrzyńska