Uniwersytet Radomski będzie współpracował ze Scanią I Duncanem. Dla dobra nauki i praktyki

10 marca 2024

To połączenie nauki z praktyką. Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego podpisał umowę o  współpracy z firmami Scania Polska oraz Duncan. Strony zobowiązały się do prowadzenia prac badawczych, prowadzenia szkoleń i wspólnych projektów w dziedzinie transportu dostawczego i ciężarowego.

 

Firmy podpisały umowę z uniwersytetem

 

Uniwersytet i firmy z branży motoryzacyjnej zajmą się również kwestiami zielonej energii dla transportu, w tym systemów ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych niezależne od istniejącej, dostępnej infrastruktury energetycznej, wykorzystania nowoczesnych metod w diagnostyce pojazdów, rekonstrukcji zdarzeń komunikacyjnych, czy bezpieczeństwa napraw samochodów.

Współpraca może również objąć szkolenia w zakresie podstawowym, w tym modelowania sieci, analizy procesu spalania różnych paliw, w tym paliw alternatywnych w silnikach spalinowych pod kątem ograniczenia emisji dwutlenku węgla.

Nowe wyzwania: "zielony ład" i elektromobilność

- W naszej katedrze pojazdów na wydziale mechanicznym prowadzone są różnego rodzaju prace badawcze i eksperymenty dotyczące pojazdów cywilnych i wojskowych. Współpracujemy w tej dziedzinie z dr. Grzegorzem Pawlakiem z firmy Duncan, autorem licznych publikacji w prestiżowych specjalistycznych wydawnictwach branżowych. Te opracowania powstające na naszej uczelni mają swój wymiar praktyczny - mówi rektor Uniwersytetu Radomskiego, prof. Sławomir Bukowski. Podkreśla, że obecnie wszystkich czekają wyzwania związane z "zielonym ładem”, elektromobilnością. - W tej dziedzinie jest wiele rzeczy do zrobienia - zapewnia prof. Bukowski.

Nie tylko eksploatacja

Scania to firma ze 130-letnim doświadczeniem w budowie samochodów ciężarowych. Jak wyjaśnia Paweł Paluch, dyrektor marketingu i komunikacji, Polska jest dla firmy jednym z najważniejszych rynków na świecie.  - Musimy budować coraz bardziej ekologiczne pojazdy, ponieważ są wprowadzane coraz to nowe normy ograniczenia emisji spalin, emisji CO2, stad nasza obecność na uczelni - zaznacza. Dodaje, że Scania będzie wspołpracowała z UR nie tylko na polu eksploatacji pojazdów, ale także ich serwisowania. - Chcieliśmy tym samym zachęcić do tego, by radomscy studenci aktywnie z nami współpracowali - tłumaczy Paweł Paluch.

Zdaniem Grzegorza Pawlaka, prezesa firmy Duncan, utworzenie wspólnego serwisu samochodowego daje bardzo duże pole do eksperymentów. - Scania produkuje bardzo dobre silniki, które również zasilane są paliwami alternatywnymi i które również mogą być wykorzystane do produkcji energii odnawialnej - podkreśla.

- Jest to przestrzeń, w którą mogą się włączyć zarówno studenci, jak i pracownicy uczelni, po to, by móc w praktyce realizować coś, co ja nazwałbym serwisem przyszłości - sumuje Grzegorz Pawlak.

bdb

Tags