W lutym początek budowy obwodnicy południowej

25 stycznia 2012
Budowa południowej obwodnicy Radomia może ruszać. Urząd Zamówień Publicznych wydał pozytywną opinię o prawidłowości postępowania przetargowego na budowę obwodnicy południowej Radomia. Decyzja ta pozwala na ostateczne rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umowy z wykonawcą.

 



Na przetarg na budowę obwodnicy południowej Radomia wpłynęło 15 ofert. Wśród oferentów były zarówno pojedyncze firmy, jak również konsorcja złożone z dwóch lub więcej przedsiębiorstw. Większość z nich to polscy wykonawcy, lecz byli również oferenci z Portugalii, Hiszpanii i Czech. - Na sfinansowanie tego zamówienia zaplanowaliśmy 186 mln zł. Rozpiętość cenowa była ogromna. Najdroższa oferta opiewała dokładnie na 254 mln 412 tys.604 zł i 24 gr. Najtańsza wyniosła natomiast 154 mln 421 tys.754, 79 zł i 79 groszy - wylicza rzecznik MZDiK Dariusz Dębski.

Koperty z ofertami otwarto 12 września ub.r. Formalności trwały prawie do końca roku. - 16 grudnia ub. roku wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę. Jedynym kryterium była najniższa cena. Ofertę najtańszą złożyło konsorcjum, którego liderem jest kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart. W jego skład wchodzą też Świętokrzyskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Trakt, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty - Łódź oraz Budromost - Starachowice. W terminie przewidzianym przez Prawo zamówień publicznych żaden z pozostałych oferentów nie złożył skargi ani zażalenia.

- W związku z dużą wartością przetargu przekraczającą 40 mln zł mieliśmy obowiązek złożenia całej dokumentacji przetargowej w Urzędzie Zamówień Publicznych. UZP weryfikował ją pod kątem prawidłowości postępowania przetargowego, miał na to 14 dni. Dokumentację przetargową - 15 segregatorów zawierających łącznie około 11 tysięcy stron -  przekazaliśmy do UZP 30 grudnia ub. roku. 13 stycznia Urząd poprosił nas o przesłanie dodatkowych dokumentów. Trafiły one do Warszawy 17 stycznia. Późnym popołudniem 24 stycznia otrzymaliśmy z Urzędu pisemne stanowisko o prawidłowości postępowania przetargowego. Urząd nie miał żadnych zastrzeżeń do przebiegu przetargu - opisuje dalszy ciąg rzecznik. Jak dodaje, podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi w MZDiK do 8 lutego. Następnie wykonawca będzie miał obowiązek przedstawienia harmonogramu rzeczowo-finansowego i czasowego inwestycji. - Prace przygotowawcze wykonawca rozpocznie jeszcze w lutym - informuje Dębski.

W pierwszej kolejności, w rejonie alei Grzecznarowskiego, zaczną powstawać drogi techniczne, umożliwiające dojazd do terenu budowy. Drogowcy będą także niwelowali teren oraz zbudują bazę ze swoim zapleczem technicznym. Zasady finansowania tej inwestycji będą takie jak w przypadku przebudowy ulicy Mieszka I. Pierwsza faktura będzie płatna po wykonaniu minimum 15 proc. prac (równowartość 22,5 mln zł). - Przyjęcie takich reguł finansowania jest efektem naszych doświadczeń z poprzednich inwestycji drogowych, zabezpieczamy w ten sposób miasto przed ewentualnym opóźnieniem na placu budowy - zapewnia Dębski.

Zamówienie na budowę obwodnicy południowej Radomia składa się z pięciu etapów. Łączna długość projektowanej trasy wynosi 13 512 m. Wykonawca ma na sfinalizowanie inwestycji ponad 30 miesięcy - do 31 sierpnia 2014 r.

Obwodnica południowa będzie zaczynała się w rejonie Centrum Handlowego M1 przy alei Grzecznarowskiego. Stamtąd będzie przebiegać koło bloków przy Radomskiego, przetnie ulice Wyścigową, Grzebieniową, Witkacego i dalej przez łąki dotrze do skrzyżowania Wiejskiej i Godowskiej. Następnie przejdzie pod torami kolejowymi i wzdłuż osiedla Południe pobiegnie w kierunku ulicy Żelaznej. Przez teren gminy Kowala dotrze w końcu do trasy E77 w Kosowie.

Do linii kolejowej na Południu trasa będzie miała dwie jezdnie, natomiast dalej - jedną. Inwestycja obejmuje budowę czterech wiaduktów drogowych, dziesięciu przejść dla zwierząt, kładki dla pieszych w rejonie ulicy Witkacego, tunelu, a także przejazdów gospodarczych, przepustów, zbiornika wodno-retencyjnego oraz wodno-odparowującego. Wzdłuż obwodnicy zostaną zbudowane chodniki (około 8 500 m), ścieżki rowerowe (około 8 500 m) oraz ekrany akustyczne. Przy okazji powstawania trasy zostanie przebudowana istniejąca infrastruktura telekomunikacyjna, sieć gazowa oraz linie energetyczne, powstanie także kanalizacja deszczowa, nowe oświetlenie i drogi odbarczające.

Miasto ma jak dotąd na budowę obwodnicy 80 mln zł, 40 to pieniądze unijne, kolejne przeznaczył marszałek województwa mazowieckiego.

(kat)