Wojewoda przekonuje do drogi ekspresowej

15 kwietnia 2009
Którędy przebiegać będzie "ekspresówka"? Czy mieszkańcy zgodzą się na wytyczoną przez projektantów trasę? Wojewoda mazowiecki rozpoczął konsultacje społeczne w tej sprawie.Przy trasie będą oazy zieleni

Chodzi o odcinek drogi ekspresowej nr 7 od planowanej południowej obwodnicy Radomia do granicy województwa mazowieckiego. To 22 km trasy przebiegającej przez gminy: Orońsko, Jastrząb i Szydłowiec. Po obu stronach wybudowana zostanie sieć dróg zbiorczych biegnących równolegle do "siódemki", a w celu zminimalizowania uciążliwości dla mieszkańców - 17 ekranów akustycznych. W niektórych miejscach droga będzie biegła w głębokim wykopie. Wykonawcy posadzą też ochronną roślinność, i zbudują dwa tzw. miejsca obsługi pasażera, gdzie znajdą się nawet mini-parki pełniące także funkcje rekreacyjne.

Mieszkańcy trzech gmin mieli już okazję - praktycznie jeszcze przed właściwymi konsultacjami - zgłosić swoje uwagi do przebiegu drogi. Np. na ich prośbę projektanci zaplanowali w pobliżu Baraku i Woli Korzeniowej dodatkową kładkę nad "ekspresówką". Dziś wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski i przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad spotkali się z dziennikarzami i mieszkańcami Orońska (jutro rozmowy w Szydłowcu, w piątek w Jastrzębiu). Zaprezentowali film, który pozwala bardzo dokładnie prześledzić trasę i zaplanowane na niej obiekty. - Właśnie  film, a nie rysunki techniczne - wyjaśniał wojewoda. - To będzie teraz standard. Czy to ostateczny przebieg trasy?

Jacek Kozłowski podkreśla, że do konsultacji społecznych podchodzi bardzo poważnie. - Chcę wysłuchać wszystkich uwag i jeśli tylko to możliwe, uwzględnić je - zapewnia.

Jednak w sprawie przebiegu obwodnicy Szydłowca to się nie udało. - Spora część mieszkańców jest nadal niezadowolonych i próbuje protestować. Chcemy dostarczyć im rzetelnych argumentów, że przebieg obwodnicy został wytyczony z korzyścią dla nich - mówi wojewoda. Jednocześnie ma nadzieję, że sąd administracyjny, do którego zaskarżyli decyzję środowiskową, nie zmieni jej. - Jeśli tak by się stało, wszystkie procedury należałoby zaczynać od nowa, a to opóźniłoby inwestycję o cztery lata - podkreśla.

Cała droga ekspresowa nr 7 - od Gdańska do Myślenic (łącznie z południową obwodnicą Radomia) - będzie gotowa do połowy 2012 roku. 

Bożena Dobrzyńska