Wystawa Anisha Kapoora, mistrza współczesnej rzeźby w Orońsku. To kulturalne wydarzenie roku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza w sobotę, 1 października o godz. 14 na wernisaż wystawy Anisha Kapoora, uznawanego za jednego z najwybitniejszych i najbardziej znanych współczesnych twórców rzeźby na świecie. Jego prace przyciągają rzesze widzów.
O wystawie piszą jej twórcy: "Spotkanie z twórczością artysty w CRP można uznać za wyjątkowe tym bardziej, że to pierwsza prezentacja prac rzeźbiarza w tej części Europy. Na wystawie zaprezentowanych zostanie kilkanaście rzeźb artysty zaaranżowanych w przestrzeni Muzeum Rzeźby Współczesnej oraz Oranżerii.
Prezentacja rzeźb Anisha Kapoora w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku będzie pierwszą w Polsce wystawą jednego z mistrzów współczesnej rzeźby i pozwoli przybliżyć jego twórczość polskiej publiczności.
Anish Kapoor urodził się 2 marca 1954 w Bombaju, od połowy lat 70. XX wieku mieszka i pracuje w Londynie. Jego twórczość kontynuuje dorobek rzeźby brytyjskiej drugiej połowy XX wieku.
Najbardziej znanym dokonaniem Anisha Kapoora jest stutonowa „Cloud Gate” z 2006 roku w Millenium Park w Chicago. „Cloud Gate” uważana jest za jedno ze szczytowych osiągnięć w zakresie rzeźby w przestrzeni publicznej, a zarazem reprezentuje główne cechy twórczości Anisha Kapoora: rozmach realizacyjny, perfekcję techniczną, nowatorstwo technologiczne i zainteresowanie iluzją optyczną.
Anish Kapoor tworzy abstrakcyjne formy wykonane w najrozmaitszych materiałach: kamieniu, nierdzewnej stali, pigmencie, drewnie, żywicach, plastiku, cemencie. Miał okazję używać także tkaniny.
Dziewięć kamiennych rzeźb
Na wystawę w Orońsku artysta zaproponował dziewięć kamiennych rzeźb do przestrzeni Muzeum Rzeźby Współczesnej oraz trzy obiekty do Oranżerii. Ten osobisty wybór znamionuje wielką życzliwość artysty dla idei wystawy w Polsce, gdyż Kapoor w trakcie przygotowań do polskiej wystawy zajęty był pracą nad prestiżową prezentacją w Gallerie dell’ Accademia w Wenecji, towarzyszącą tegorocznemu Biennale Weneckiemu.
Na wystawę w Muzeum Rzeźby Współczesnej będą składać się potężne, opracowane rzeźbiarsko bloki kamienne wykonane z granitu, marmuru Vigaria, wapienia z Kilkenny, oraz miodowego, różowego i irańskiego onyksu. Jest to prezentacja stricte rzeźbiarska – wybitny przegląd rzeźby kamiennej oraz niezwykłej piękności naturalnych materiałów, z którego została wykonana.
Abstrakcyjne, ale zarazem biomorficzne formy Kapoora odzwierciedlają jego zainteresowanie zmysłową cielesnością obłych i wijących się powierzchni, prześwitów i pustek. Prace eksponowane w Oranżerii rozwijają tę samą problematykę w materiałach miękkich i plastycznych – wosku i żywicach. Kapoor używa niezwykłego odcienia intensywnej czerwieni, kojarzącej się z malarstwem Marka Rothko, lub krwią lub też indyjskimi przyprawami. Czerwień ta jest znakiem rozpoznawczym Kapoora w równym stopniu, co jego najczarniejsza czerń.
Blok czerwonego wosku zawieszony na szynach
Ważnym projektem dla ukonstytuowania się tego cyklu była wystawa „Svayambh” w 2007 roku w Musée des Beaux Arts w Nantes. Ogromny blok czerwonego wosku został zawieszony na szynach i przepchnięty przez zabytkowe amfilady pałacowych sal muzealnych, znacząc drogę strzępami odpadłej materii. Słowo „svayambh” oznacza w sanskrycie "zrodzony sam z siebie" i w tym świetle możemy także interpretować instalację Push-Pull eksponowaną w Oranżerii.
Dzieła przeznaczone dla Orońska pochodzą z lat 1997 – 2018. Możemy więc śledzić przemiany rzeźby Anisha Kapoora po lata ostatnie. Układ prezentacji zaproponowany przez artystę pozwala ukazać jego możliwości twórcze w odniesieniu do dwóch kontrastujących materiałów i dwóch przeciwstawnych wizualnych narracji oraz wykorzystać w pełni warunki przestrzenno-ekspozycyjne Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Wystawa w sensie technicznym i logistycznym stanowiłaby duże wyzwanie dla każdej goszczącej ją galerii, a w Polsce jedynie Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jest w stanie podołać temu zadaniu".
Śródtytuły pochodzą od redakcji
- Anish Kapoor