XIII Zimowy Przegląd Filmowy „Koksownik”. Dziesięć obrazów w dziesięć dni
10 grudnia 2019
Dziesięć obrazów, w tym większość premierowo, przez dziesięć dni obejrzą kinomani podczas XIII Zimowego Przeglądu Filmowego „Koksownik”. Projekcje w ramach DKF odbędą się od 13 do 23 grudnia w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia. Seanse o godz. 19.45. Można już kupować bilety.
Na otwarcie przeglądu, 13 grudnia, zobaczymy dramat obyczajowy "Angelo" w reżyserii Markusa Schleinzer (Austria, Luksemburg).
Zapierający dech w piersiach od pierwszej sceny, film Schleinzera opowiada (opartą na faktach) fascynującą historię Angela Solimana, czarnoskórego niewolnika, który jako chłopiec trafił najpierw do domu weneckiej arystokratki, a potem na salony XVIII-wiecznego Wiednia. Pod barwnymi kostiumami i efektowną stylizacją kryje się poruszająca opowieść o współczesnych obcych: ludziach, którzy każdego dnia docierają na europejski kontynent i o naszym stosunku do nich.
W sobotę, 14 grudniach na ekranach dramat "Nie ma nas w domu" w reżyserii Kena Loacha ( Belgia, Francja, Wielka Brytania).
Ricky i Abbie chcą dla swojej rodziny czegoś więcej. On zrobi wszystko, żeby spełniło się ich marzenie. Postanawia zaryzykować i zaczyna pracę na własną rękę. „To małe arcydzieło na banalny z pozoru temat. Takie kino robi tylko Ken Loach”. (Maja Staniszewska Wysokie Obcasy)
W niedzielę, 15 grudnia, projekcja dramatu społecznego "Młody Ahmed" w reżyserii Jean-Pierra i Luca Dardenne (Belgia, Francja).
Tytułowy bohater nowego filmu braci Dardenne to zdolny, błyskotliwy belgijski 13-latek. Podczas gdy jego rówieśnicy spędzają czas na beztroskich zabawach, Ahmed wolne chwile przeznacza na studiowanie Koranu. Klasycy europejskiego kina, bracia Jean-Pierre i Luc Dardenne, opowiadając historię młodego Ahmeda, podejmują jeden z najważniejszych problemów, którym musi stawić czoła dzisiejsza Europa.
W poniedziałek na "Koksowniku" dramat społeczny "Na wojnie" w reżyserii Stèphane Brizè (Francja); pokaz Instytutu Francuskiego w Warszawie.
Pracownik fabryki samochodów organizuje strajk przeciwko zamknięciu tego ważnego dla lokalnej społeczności miejsca pracy. Sześć nominacji na festiwalu w Cannes w 2018 roku.
We wtorek, 17 grudnia, Elektrownia zaprasza na dokument "Obywatel miłość" w reżyserii Wojciecha Skrobiszewskiego (Polska).
To arcyważny i obowiązkowy dokument dla zainteresowanych życiem i twórczością Grzegorza Ciechowskiego. Po wieloletnim milczeniu Anna opowiada historię miłości i życia z liderem legendarnej Republiki. Powstał bardzo osobisty i emocjonalny obraz o wielkim uczuciu, które narodziło się i trwało na przekór przeciwnościom. Film jest też swego rodzaju mapą do lepszego zrozumienia twórczości artysty. Opowiada o kulisach i powodach powstawania wielu piosenek.
W środę, 17 grudnia widzowie obejrzą kolejny dokument "Cienie imperium" w reżyserii Karola Starnawskiego (Polska).
Na rubieżach dawnego Imperium Rosyjskiego trwają konflikty, o których zapomniała już światowa opinia publiczna. Ludzie zamieszkujący te rejony pragną tylko jednego: spokojnego życia.
W czwartek, 18 grudnia na ekranie thriller polityczny "Sons of Denmark" (Synowie Danii) w reżyserii Ulii Salim (Dania).
Dania 2025. Rok po poważnym ataku bombowym w Kopenhadze dochodzi do radykalizacji i napięć na tle etnicznym. Grupa mężczyzn zakłada organizację, której działania będą miały poważne konsekwencje dla ich życia.
Kolejnego dnia, w czwartek, 19 grudnia projekcja komediodramatu "Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy" w reżyserii Radu Jude (Rumunia).
Fabuła koncentruje się wokół młodej reżyserki teatralnej Mariany Marin, która próbuje przeprowadzić rekonstrukcję zdobycia Odessy w 1941 r. przez rumuńską armię, gdy po zajęciu miasta wybuchła ogromna bomba (odpalona radiowo przez NKWD), a efektem stała się hekatomba ludności żydowskiej. Nagrodzona Kryształowym Globem na 53. MFF w Karlowych Warach, prowokacyjna tragikomedia na temat antysemityzmu.
W piątek, 20 grudnia "koksownik" pokaże dramat obyczajowy "Kafarnaum" w reżyserii Nadine Labaki ( Liban, USA).
Dwunastoletni Zejn jest mieszkańcem bejruckich slumsów, odmalowanych w „Kafarnaum” z niezwykłą intensywnością. Zgodnie z tytułem, oznaczającym „chaos”, „bezład”, „gmatwaninę”, dzielnica uderza nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów. Uhonorowany Nagrodą Jury w Cannes, „Kafarnaum” sprowokował najgłośniejsze i najdłuższe (aż piętnastominutowe!) owacje podczas festiwalu.
Na zakończenie przeglądu, 23 grudnia, organizatorzy przygotowali dramat wojenny " Sklep przy ulicy głównej) w reżyserii Jána Kadára, Elmara Klosa (Czechosłowacja 1965), czyli klasykę kina w cyfrowej jakości.
Podczas gdy słowackie władze prześladują semickich przedsiębiorców, stolarz Anton Brtek za namową szwagra przejmuje sklep, który wcześniej należał do Żydówki. "Sklep przy głównej ulicy" przeszedł do historii kina m.in. jako pierwszy zdobywca Oscara dla filmu środkowoeuropejskiego.
Przedsprzedaż karnetów w cenie 33 zł na trzy dowolnie wybrane filmy.
Bilety do nabycia także przed seansami.