XV Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski. Na scenie m.in. Andrzej Seweryn i teatry z Argentyny oraz Japonii

5 października 2022

Trzy razy „Dzienniki”, w tym jeden w wykonaniu Andrzeja Seweryna, argentyńska „Ferdydurke” oraz „Cosmos” – spektakl teatru z Japonii, to tylko niektóre pozycje atrakcyjnego programu XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego. Teatr Powszechny w Radomiu – organizator – zaprasza od soboty, 8 października do soboty, 15 października..

 

„Iwona, księżniczka Burgunda” w wykonaniu Teatru Ludowego z Krakowa (fot. Materiały prasowe)

 

Festiwal rozpocznie w sobotę, 8 października o godz. 17 "Iwoną księżniczką Burgunda" w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. Tę samą sztukę zobaczymy także w poniedziałek, 10 października o godz. 18, tym razem inscenizacji Teatru Ludowego z Krakowa w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.

"Iwona..." to sztuka Gombrowicza, w której komedia przenika się z tragedią. To opowieść o fikcyjnej rodzinie królewskiej, której dobre samopoczucie i megalomania zostają zburzone przez pojawienie się dziewczyny o imieniu Iwona. Przerażona i zalękniona w sobie tajemnicza bohaterka doprowadza do dekonstrukcji i zrujnowania nadętej i zakłamanej struktury dworu...

Dwukrotnie zobaczymy rodzimy Teatr Powszechny. Najpierw w sobotę, 8 października o godz. 20 "Powszechny" pokaże  "Zbrodnię z premedytacją" w reżyserii Błażeja Peszka. (Spektakl to pełna absurdu parodia kryminału będąca relacją ze śledztwa w sprawie zbrodni, do której nie doszło); potem w środę, 12 października o godz.18  - "Tancerza" w reżyserii Kingi Dębskiej. To z kolei spektakl muzyczny na bazie "Tancerza" mecenasa Kraykowskiego Witolda Gombrowicza.

Tylko aktor i tekst

"Dzienniki" w interpretacji i reżyserii Andrzeja Seweryna zobaczymy w niedzielę, 9 października o godz. 18. Ciemna scena. Tylko aktor i tekst.

Andrzej Seweryn mówi do widzów słowami Witolda Gombrowicza: naznaczonymi jego osobowością skłonną do autokreacji, jego poglądami zaprawionymi gryzącą ironią, jego doświadczeniami: polskimi i emigracyjnymi.

Kolejny raz "Dzienniki" są w programie festiwalu 13 października. Tym razem na scenie Mikołaj Grabowski (Teatr Bagatela Kraków). Adaptacja i reżyseria również są dziełem tego artysty.

Ciekawie zapowiada się (sobota, 15 października) spektakl "Dzienniki/Diarry. Będzie to performance muzyczny w wykonaniu Jerzego Mączyńskiego, Katarzyny Dębskiej i Anastasii Valsamaki. W spektaklu scenicznie w dialog wchodzą ze sobą trzy elementy: dźwięk, wideo i ruch, które w zestawieniu z fragmentami „Dzienników" Gombrowicza tworzą intymne w charakterze, kameralne przedstawienie. Na to przedstawienie wstęp jest wolny.

Z Tarnowa, Buenos Aries i Tokio

"Trans-Atlantico" - taki tytuł nadali twórcy spektaklu z Teatru im. Ludwika Solskiego z Tarnowa (wtorek, 11 października, godz. 18) w adaptacji i reżyserii Tomasza Gawrona.

W lipcu 1939 roku Witold Gombrowicz wsiadł na statek „Chrobry" płynący do Ameryki Południowej i nigdy nie powrócił do kraju. Zdumiewająca odmienność kulturowa upalnej i egzotycznej Argentyny pozwoliła dostrzec pisarzowi pochodzącemu ze szlacheckiej, hołdującej narodowym tradycjom, rodziny, jak bardzo my – Polacy wypieramy nasze pragnienia i namiętności w imię patriotycznego przymusu. Scenariusz spektaklu został uzupełniony o fragmenty „Dziennika" pisarza z pierwszych lat emigracji. 

Z Argentyny przyjedzie do Radomia (piątek, 14 października, godz.18) Teatr Buenos Aires ze swoją wizją "Ferdydurke" w reżyserii Alejandro Radawskiego. Sztuka zamyka się w jednym akcie podzielonym na dziesięć scen. Każda z nich odpowiada porządkowi i narracji poszczególnych rozdziałów powieści.

I na finał kompletna egzotyka i - jak zapowiadają organizatorzy - wielkie wydarzenie. W niedzielę, 15 października o godz.19 obejrzymy "Cosmos" w wykonaniu aktorów z Simul Theatre w Tokio. Reżyseria Yasuhiro Akai.

Kosmos, opatrzony później (jak inne jego dzieła) obszernym autokomentarzem pisarza i określany przez wielu badaczy jako arcydzieło Gombrowicza[potrzebny przypis], to powieść, której tematem staje się problem percepcji świata, relacji między jednostką a rzeczywistością oraz świadomością.

Po spektaklu w wykonaniu japońskich aktorów około. godz. 21 nastąpi ogłoszenie werdyktu jury w ko kursie i zakończenie festiwalu.

Oprac. bdb

 

Tags