Z Orońska do Szwajcarii

6 lipca 2010
Wystawa „Polish Sculptors in St. Urban. East meets West in the Shadow of Alps” przygotowana przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku prezentowana jest w szwajcarskiej miejscowości St. Urban, w siedzibie Art-st-urban. Modern art advising. O ekspozycji pisze ANNA PODSIADŁY.

Rzeźby pochodzą z CPR  w Orońsku Art-st-urban. Modern art advising mieści się na terenie monumentalnego późnobarokowego kompleksu klasztornego, będącego jednocześnie miejscem istotnych wydarzeń kulturalnych. Obecnie – poprzez dzieła sztuk wizualnych w kontekście trwających właśnie obchodów Roku Chopinowskiego – promowana jest kultura polska. Rok ubiegły był równocześnie 90. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską i Szwajcarią, co stanowiło pretekst do ożywienia wzajemnej wymiany kulturalnej między obu krajami.

Szwajcarska ekspozycja objęła prace rzeźbiarzy o ustalonej renomie i klasie artystycznej. Wśród prezentowanych znakomitości znalazły się prace artystów nieżyjących, m.in. uczennic Xawerego Dunikowskiego: Marii Jaremy – znakomitej rzeźbiarki, scenografki i malarki, tworzącej formy zwarte, nawiązujące do świata organicznego oraz Barbary Zbrożyny – autorki rzeźb figuralnych, kompozycji przestrzennych i pomników, której styl ewoluował od realizmu, przez syntetyczne uproszczenia i ekspresyjno-metaforyczną deformację do abstrakcji. Ponadto Jerzego Jarnuszkiewicza, w twórczości którego daje się prześledzić zmiany jakim podlegała nie tylko sztuka, ale szeroko rozumiana kultura polska; Marka Kijewskiego – ekspresyjnego i figuratywnego, ale też w swoich artystycznych dociekaniach kontemplacyjnego i mistycznego. Wreszcie wybitnego pedagoga Adolfa Ryszki, w którego działalności oś i wizję świata wyznaczała nacechowana symboliką postać ludzka.

Na wystawie zobaczyć można również wspaniałe rzeźby artystów żyjących, charakteryzujące się bogactwem znaczeń treściowych i formalnych, zarówno klasyczne, jak też ekspresyjne i symboliczne. Są to prace Magdaleny Abakanowicz, Barbary Falender, Grzegorza Klamana, Adama Myjaka, Antoniego Pastwy, Adama Prockiego, Jacka Waltosia, Gustawa Zemły, Tadeusza Łodziany.
Centrum Rzeźby Polskiej – jako narodowa instytucja kultury – mogło podjąć się takiego zadania, ponieważ tworzy własną kolekcję artystyczną i dąży do zbudowania zbioru reprezentatywnego dla kondycji współczesnej rzeźby polskiej. Popularyzacji orońskiej kolekcji sprzyja wielość przestrzeni ekspozycyjnych oraz zaplecze naukowe i konserwatorskie. Sale wystawowe goszczą kilkanaście prezentacji rocznie. Najważniejsze poświęcone są historii rzeźby najnowszej oraz retrospektywom wybitnych rzeźbiarzy. Każdego roku na plenerach i warsztatach artystycznych przebywają w Orońsku artyści, zarówno polscy, jak również zagraniczni.

Równolegle z wystawami miejscowymi Muzeum Rzeźby Współczesnej przygotowuje pokazy promujące instytucję poza granicami Polski. Orońska kolekcja i poszczególne prace prezentowane były m.in.: w Witte de With Center for Contemporary Art w Rotterdamie, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien w Wiedniu, Muzeum Narodowym w Bukareszcie (wszystkie w 2010) oraz w wielu innych prestiżowych instytucjach kultury. Promocja zbiorów obejmuje również wystawy w kraju, np. aktualnie trwające pokazy rzeźb z orońskiej kolekcji w ASP w Krakowie oraz w Instytucie Podstawowych Problemów Technicznych PAN w Warszawie.
Prezentacje międzynarodowe stanowią dobrą formę promocji sztuki polskiej i orońskich zbiorów w szerszym horyzoncie i kontekście geograficznym. Na tym tle sztuka rodzima wypada często nie tylko atrakcyjnie, ale i nowatorsko, a poszczególni artyści i ich prace przyjmowani są entuzjastycznie.

Wystawa „Polish Sculptors in St. Urban. East meets West in the Shadow of Alps” czynna będzie aż do do 1 lipca 2011 roku. W trakcie jej trwania przewidziane są różne atrakcje, imprezy kulturalne, koncerty muzyczne i spotkania z artystami.

Fot.: CPR Orońsko