Zmiany w komunikacji miejskiej. Szybciej z Ustronia na Południe, łatwiej do RCO i szkoły

28 kwietnia 2019

Skrócenie średniego czasu przejazdu z Południa na Ustronie aż o połowę, skierowanie autobusów przez zachodnią część Młodzianowa oraz poprawa obsługi komunikacyjnej szpitala i szkoły na Wacynie to najważniejsze zalety korekty trasy linii 25, która zostanie wprowadzona od początku maja. Mniejsze zmiany będą też na trasie linii 26.

  Trasy-25-26-Gajowa-Wacyn-int   Jak wyjaśnia rzecznik MZDiK Dawid Puton, przy planowaniu korekt i analizie poszczególnych odcinków tras linii brano pod uwagę przede wszystkim postulaty mieszkańców zachodniej części Młodzianowa, czyli obszaru pomiędzy ulicą Wiejską a torami. - Do przystanków przy ulicach Wiejskiej, Południowej albo Wierzbickiej mieli oni do pokonania po kilkaset metrów. Na obszarach o tego typu zabudowie są to wprawdzie dopuszczalne odległości, ale wiadomo, że im bliżej do przystanku, tym lepiej. Przez wiele lat przeszkodą w skierowaniu autobusów przez ulice Gajową i Wjazdową był przejazd kolejowy. Jest on na łuku torów, przez co był dość nierówny. Jakiś czas temu kolej poprawiła jednak jego stan. Mieszkańcy Młodzianowa mają świadomość, że czasami wskutek oczekiwania autobusu przed szlabanami mogą wystąpić opóźnienia w kursowaniu, lecz mimo wszystko woleli raz na jakiś czas tego typu utrudnienia niż dalszy całkowity brak obsługi tej części osiedla - wyjaśnia rzecznik. Informuje, że podczas spotkania z przedstawicielami zainteresowanych mieszkańców sugerowali oni m.in. "wygięcie" trasy linii 16. Musiałaby ona jednak w zamian przestać jeździć wzdłuż cmentarza rzymskokatolickiego. Była ponadto mowa o linii 20, lecz ta z kolei kursuje tylko w dni powszednie, w określonych godzinach. - Ostatecznie mieszkańcy przystali na propozycję korekty trasy linii 25, ponieważ zapewni ona dojazd między innymi do dworca PKP i do centrum Radomia - podkreśla Puton. Pomiędzy Południem a Ustroniem MZDiK uważa, że na zmianie zyskają również ci pasażerowie, którzy podróżują pomiędzy Południem a Ustroniem. - Zgodnie z rozkładem jazdy obecny średni czas przejazdu z ulicy Czarnoleskiej do ulicy Jana Pawła II wynosi około 20 minut. Zmiana trasy sprawi, że podróż pomiędzy centrami tych dwóch dużych osiedli skróci się o połowę, do około 10 minut. To zaledwie dwie minuty dłużej niż gdyby autobus jeździł przez ulicę Kuronia (obwodnicę południową), ale nie ma tam miejsca na zlokalizowanie przystanków, no i żadnych korzyści z tejże trasy nie mieliby zainteresowani mieszkańcy Młodzianowa. Wnioski pasażerów z Młodzianowa zostaną jednocześnie pogodzone z sugestiami dyrekcji, pracowników, pacjentów oraz osób odwiedzających Radomskie Centrum Onkologii przy ulicy Uniwersyteckiej 6 na Wacynie. Wnioskowali oni o zwiększenie liczby kursów dojeżdżającej tam linii 26, ale nie było to możliwe, bo część z nich jeździ też do Janiszewa (gmina Zakrzew). Kursy wariantowe nie obsługują więc końcówki trasy podstawowej. Zamiana linii 26 na 25 na pętli końcowej przy szpitalu pozwoli zatem na polepszenie obsługi tej placówki, a przy okazji ułatwi też dojazd do Zespołu Szkół Agrotechnicznych i Gospodarki Żywnościowej. - Uczy się tam dużo osób spoza Radomia, które docierały dotychczas na dworzec, a stamtąd dojeżdżały na lekcje liniami 6 lub 10 (od których musiały potem dojść kawałek do szkoły). Teraz będą mieć szybkie połączenie praktycznie przed samą placówkę - tłumaczy rzecznik MZDiK. Zmiana pozwoli również pasażerom uniknąć pomyłek, które zdarzały się na dotychczasowej trasie linii 26, gdy niektóre osoby zamierzające dojechać do RCO wsiadały do autobusu wykonującego akurat kurs do Janiszewa. Linia 25 będzie dojeżdżała do szpitala każdym kursem. Dodatkowo, dla ułatwienia orientacji pasażerom, zmieniamy także nazwę pętli końcowej na Wacyn/ Szpital. Trasa linii 26 skrócona Z powodu skierowania linii 25 do obsługi ulicy Uniwersyteckiej trasa podstawowych kursów linii 26 zostanie skrócona. Autobusy będą dojeżdżały do pętli Mokra  Wernera, zlokalizowanej u zbiegu ulic Mokrej i Kraszewskiego (przy placu Domagały). Zapewni to nadal obsługę Kaptura, w tym pobliskiego "ekonomika". Bez zmian zostają kursy wariantowe, wykonywane do Janiszewa. Zaletą będzie mniejsza różnica trasy pomiędzy kursami podstawowymi a wariantowymi. MZDiK przekonuje, że wycofanie linii 25 z Borek nie sprawi, że dzielnica ta zostanie całkowicie pozbawiona połączeń z innymi częściami miasta. - Na trasie od Południa aż do dworca PKP obsługę po identycznej trasie zapewnia bowiem linia 14 (kursująca zresztą trochę częściej niż linia 25). Ustronie wprawdzie nie będzie miało bezpośredniego połączenia z Borkami, ale z naszych obserwacji wynikało, że podróże w tejże relacji odbywały się dotychczas w większości przypadków z przesiadkami. Linia 25 jest bowiem linią III kategorii (czyli tak zwaną uzupełniającą), dlatego kursuje co około 25-40 minut. Jej poprzednia trasa pokrywała się na długich odcinkach z priorytetowymi liniami 7 i 9 (jeżdżącymi maksymalnie co 10 minut), toteż jazda z przesiadką przy dworcu PKP nie stanowiła większego problemu. Teraz takie podróże ułatwia dodatkowo karta miejska i bilety jednogodzinne - tłumaczy Dawid Puton. MZDiK podkreśla, żee w mieście wielkości Radomia nie można zapewnić bezpośrednich połączeń z każdej dzielnicy do każdej. Wymagałoby to utworzenia kilkudziesięciu linii (jak na przykład w Kielcach), ale za to z niską częstotliwością. Liczba autobusów posiadanych przez operatorów nie zwiększy się nagle o kilkadziesiąt sztuk - dlatego im więcej linii, tym rzadziej musiałyby one jeździć. Dojazd z Ustronia na Borki z przesiadką zajmie od około 15 do 25 minut. Linia 25 pokonywała tę samą trasę (także z wahadłem przez dworzec) w około 15-20 minut, więc czasy były porównywalne.   Nowa trasa autobusów linii 25 (wytłuszczone zostały nowe odcinki trasy)  Potkanów Stalowa, Stalowa, Lipskiego, Żelazna, Warsztatowa, Wierzbicka, Sycyńska (z przejazdem przez pętlę), Czarnoleska, Wierzbicka, Wjazdowa, Gajowa, Południowa, Jana Pawła II, aleja Grzecznarowskiego, Dowkontta, Poniatowskiego, plac Dworcowy (powrót bezpośrednio Poniatowskiego), Traugutta, Żeromskiego (powrót przez Wałową, Lekarską i Tochtermana), Reja, Okulickiego, Malczewskiej, Przytycka, Uniwersytecka, Wacyn/ Szpital. Na nowym odcinku trasy linii 25 na Żakowicach i Młodzianowie będą obowiązywać przystanki: - Wjazdowa/ Biegunowa (NŻ) 01 - przy Wjazdowej, pomiędzy Kuśnierską a Styczniową, w kierunku Wierzbickiej; - Wjazdowa/ Biegunowa (NŻ) 02 - przy Wjazdowej, pomiędzy Wierzbicką a Biegunową, w kierunku Młodzianowa (istniejący przystanek o dotychczasowej nazwie Wjazdowa / Wierzbicka 02, do tej pory tylko dla wysiadających); - Gajowa/ Łączna 01 - przy Gajowej, między Towarzyską a Łączną (za sklepem Biedronka), w kierunku Żakowic; - Gajowa/ Łączna 02 - przy Gajowej, między Łączną a Towarzyską (przy sklepie Biedronka), w kierunku Ustronia; - Południowa/ Wiejska 01 - przy Południowej, między Wiejską a Gajową (naprzeciw bloków), w kierunku Żakowic. W rejonie dworca PKP autobusy linii 25 będą zatrzymywały się tylko na następujących przystankach: - Dworzec PKP 03 - środkowe stanowisko na placu Dworcowym (kursami wykonywanymi w kierunku Wacyna); - Poniatowskiego / Dworzec PKP 04 - przystanek obok zakładu fotograficznego (kursami w kierunku Potkanowa). Przy ulicy Żeromskiego dla linii 25 będzie obowiązywał tylko przystanek Żeromskiego/ Traugutta 01 (bliżej ronda). Zmianie ulegnie nazwa pętli obok Radomskiego Centrum Onkologii - z Wacyn  Uniwersytecka na Wacyn / Szpital. Dla linii 25 przestaną równocześnie obowiązywać przystanki przy ulicach: Toruńskiej, Limanowskiego, 1905 Roku, Młodzianowskiej, Brata Alberta i Armii Krajowej (pętla Os. Prędocinek) oraz dwa przystanki w pobliżu dworca PKP: Dworzec PKP 05 (zewnętrzne stanowisko na placu Dworcowym) i Poniatowskiego / Dworzec PKP 02 (przy hotelu). Z powodu skierowania linii 25 do obsługi Wacyna skorygowana zostanie jednocześnie trasa podstawowych kursów autobusów linii 26. Od ulicy Wernera będą one jeździć ulicą Kraszewskiego - do pętli końcowej Mokra / Wernera 01 (między placem Domagały a wytwórnią betonów, dotychczas obowiązującej tylko dla autobusów linii komercyjnych). Trasa kursów wariantowych (do pętli Janiszew i z powrotem) będzie przebiegać bez zmian ulicami Wernera i Zieloną. Przystanki przy ulicach Czarnieckiego, Malczewskiej, Przytyckiej i Uniwersyteckiej nie będą obowiązywać dla linii 26. Ze względu na opisane powyżej korekty tras, od 1 maja zmienią się rozkłady jazdy autobusów linii 25 i 26. Uwaga! Jeśli po zmianie rozkładu jazdy na komputerze użytkownika jest nadal wyświetlany stary rozkład jazdy danej linii, oznacza to, że jest on pobierany z dysku komputera, a nie bezpośrednio z internetu. Należy wówczas odświeżyć stronę i zmienić ustawienia przeglądarki, aby w przyszłości pobierała aktualny rozkład przy każdej wizycie na stronie.
Tags