Reklama
Reklama

Jest przetarg na przebudowę wiaduktu. Prace przy nim potrwają dwa lata

21 czerwca 2022

Dwa lata od podpisania umowy będzie miał wykonawca na przebudowę wiaduktu w ul. Żeromskiego nad torami kolejowymi. Oznacza to, że obiekt nie będzie gotowy w 2023 r., kiedy właściciel lotniska – PPL „Porty Lotnicze” – zaplanował jego uruchomienie.

 

Informację o przetargu przekazali dyrektor MZDiK Piotr Wójcik (pierwszy z lewej) i wiceprezydent Mateusz Tyczyński (fot. Rafał Sadowski/UM Radom)

 

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji po wielu miesiącach oczekiwania, ogłosił wreszcie przetarg na przebudowę wiaduktu. Zgłoszenie już zostało wysłane do dziennika Unii Europejskiej, a w piątek ukaże się na stronie MZDiK. Wcześniej nie było to możliwe, bo brakowało opinii środowiskowej, długo trwały uzgodnienia z PKP PLK (w tym kłótnia, czy schody ruchome są potrzebne i kto ma za nie zapłacić), a także oczekiwanie na zapewnienie finansowania inwestycji. W międzyczasie drożały stal i materiały budowlane.

Zintegrowany wiadukt

Władze miasta nieustannie podkreślają, jak ważna jest to przebudowa. - Nowy obiekt ma obsłużyć zarówno mieszkańcom, jak i pasażerów, którzy na radomskie lotnisko przylecą, czy też będą chcieli z niego odlecieć - przypomina wiceprezydent Radomia Mateusz Tyczyński. Zaznacza jednocześnie, że  inwestycja prowadzona będzie wspólnie z PKP PLK, ponieważ wiadukt będzie zintegrowany z przystankiem kolejowym umiejscowionym pod nim. - Jest to jeden przetarg, ale tak naprawdę na dwa zadania. My budujemy wiadukt, płacimy za schody ruchome i windy, natomiast kolejarze płacą za wybudowanie peronu – wyjaśnia wiceprezydent Tyczyński.

Wiceprezydent zapewnia, że proces inwestycyjny związany z budową wiaduktu nie będzie się wiązał z dużymi utrudnieniami dla pasażerów lotniska, którzy do Radomia przyjadą do Radomia pociągiem i będą chcieli dostać się na lotnisko. - Będzie ono zgodnie z planem będzie funkcjonować od wiosny przyszłego roku, ale według szacunków w pierwszym roku obsłuży 300 tys. podróżnych. Niech 10 proc. z nich przyjedzie pociągiem, to 30 tys. pasażerów, którzy dotrą do Radomia koleją, nasza komunikacja przewiezie ich z dworca głównego na lotnisko. Przecież rocznie nasza komunikacja obsługuje 30 mln pasażerów. Damy sobie radę, nie będzie z tym najmniejszego problemu - przekonuje Tyczyński.

Po dwa pasy ruchu

Nowy wiadukt będzie miał po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz po jednym buspasie. Po obu jego stronach znajdzie się też ciąg pieszo-rowerowy. Na szczycie wiaduktu zostaną ustawione dwa przystanki komunikacji miejskiej, które zagwarantują podróżnym możliwość dotarcia autobusem w pobliże portu lotniczego i z powrotem. Przebudowany wiadukt będzie miał szerokość 34 m, a jego długość wyniesie około 300 m.

Na przebudowę wiaduktu miasto pozyskało 65 mln zł z Polskiego Ładu oraz 30 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Planowany termin otwarcia ofert w przetargu to 2 sierpnia. Na wykonanie wszystkich prac wykonawca będzie miał 24 miesiące od dnia podpisania umowy.

bdb, kat

 

Tags