• wiadomości
  • wydarzenia
  • kultura
  • rozrywka

Lotnisko w Radomiu. Na pasie startowym przyspieszenie, początek budowy terminala (ZDJĘCIA, WIDEO)

30 kwietnia 2020

Na radomskim lotnisku, mimo szalejącego koronawirusa, trwają prace budowlane przy przedłużaniu pasa startowego i przygotowania do realizacji terminala. Jak zapewnia inwestor, wszystko idzie zgodnie z harmonogramem, a przy drodze startowej wykonawca nawet przyspieszył.

  https://www.youtube.com/watch?v=CuVI44qS_co   Przedsiębiorstwo Państwowe Port Lotnicze poinformowało, że firma Mirbud rozpoczęła budowę terminala. Urządzono zaplecze budowy, rozpoczęto prace ziemne. Do końca roku zaplanowano zakończenie prac projektowych, konstrukcyjnych oraz przykrycie terminala dachem. W przyszłym roku rozpoczną się prace instalacyjne i wykończeniowe. Porty Lotnicze przypominają, że w Radomiu powstanie najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Terminal jest zaprojektowany w standardzie czarterowym, przyjaznym dla pasażerów. Ważny jest dostęp do dużego obszaru handlowego. Oznacza to również, że podróżni będą mieli więcej przestrzeni w miejscach odpraw i w samym terminalu. Wynika to m.in. ze specyfiki tego typu podróżnych, którzy mają więcej bagażu. Terminal ma być przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie go można rozbudować do obsługi nawet ponad 9 mln pasażerów rocznie. Na pasie znaczne wyprzedzenie Max Bögl, który modernizuje pas startowy, realizuje inwestycję ze znacznym wyprzedzeniem harmonogramu robót. W Radomiu jest już specjalistyczna, ogromna maszyna do układania ostatniej warstwy betonu nawierzchniowego klasy C35/45. Urządzenie jest obecnie przebudowywane na potrzeby układania finalnej nawierzchni pasa na lotnisku o grubości 38 cm i szerokości 45m. Maszyna rozpocznie pracę wcześniej niż zakładano, co dodatkowo wpłynie na kolejne wyprzedzenie harmonogramu prac. Jak informuje PPL, budowa podbudowy pasa startowego jest w finalnym etapie, tu prace wyprzedzają harmonogram o 21 dni. Podbudowa pasa startowego wykonana jest w technologii betonu wałowanego, mieszanki mineralno-asfaltowej. Układ dróg kołowania i postoju będzie inną konstrukcją technologiczną wykonaną z betonu. Warto zwrócić uwagę na parametry wytrzymałościowe budowanego pasa w Radomiu. Ma on 2 500 m długości, co pozwoli na przyjmowanie największych statków powietrznych używanych w transporcie pasażerskim, jak Boeing 737 czy Airbus A320. Sam pas ma parametry wytrzymałościowe wyższe niż ten, który jest na lotnisku Okęcie. "To element strategii PPL, której celem jest zbudowanie lotniska o wysokich parametrach, którego użyteczność będzie bardzo wysoka, a jakość wykonanych prac znacząco wydłuży czas eksploatacji pasa bez potrzeby remontu" - zapewnia inwestor. Całość inwestycji wraz z terminalem jest tak zaprojektowana, aby poszczególne elementy można było rozbudować w przyszłości z zachowaniem ciągłości lotów. Kiedy odbudowa rynku lotniczego? EUROCONTROL (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej), jak również narodowe agencje zajmujące się kontrolą ruchu lotniczego, a także niezależni eksperci są zgodni, że odbudowa cywilnego lotnictwa pasażerskiego w Europie w związku z pandemią koronawirusa, potrwa nawet kilkanaście miesięcy, gdyż jeszcze pod koniec tego roku notowany będzie znaczny spadek ruchu w stosunku do 2019 roku. Dopiero pod koniec 2021 roku liczba pasażerów powinna zacząć wracać do stanu z ub. roku. Taki scenariusz dotyczy także Polski. Uruchomienie lotniska w Radomiu planowane jest w pierwszej połowie 2022 roku. bdb, kat Zdjęcia z drona, fot. PPL  
Tags

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *