
Dzisiaj na radomskim dworcu kolejowym umowę o dofinansowanie podpisali: Przemysław Gorgol z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie) oraz Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. Towarzyszyli im: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, minister w Kancelarii Premiera Marek Suski, podsekretarz stanu w MON Wojciech Skurkiewicz oraz posłowie Prawa i Sprawiedliwości.
Podczas modernizacji 40 km trasy kolejowej z Radomia do Warki zbudowany zostanie drugi tor, przebudowany most nad Pilicą, powstaną wiadukty tam, gdzie linia przecina się z drogami o największym natężeniu ruchu, część stacji i mijanek przekształconych zostanie w przystanki osobowe, 10 stacji i przystanków będzie dostosowanych do potrzeb niepełnosprawnych, wykonawca wdroży też elektroniczny system zarządzania ruchem.
Minister Adamczyk przypomniał, że jeszcze gdy PiS był w opozycji, mówił - także na dworcu w Radomiu - że "Polska musi być jedna, od A do Z". - I rząd Prawa i Sprawiedliwości to potwierdza, m.in. na takim wydarzeniu. Minister Skurkiewicz i prezydent Kosztowniak mówili mi, że 40 lat mieszkańcy Radomia czekają na tę linię. 40 lat na przebudowę tej linii, na normalną linię kolejową. Co to znaczy normalną? Taką, która można przejechać bez problemów, bez kłopotów komunikacyjnych - wyjaśniał szef resortu infrastruktury. Zwracając się do Wojciech Skurkiewicza powiedział zaś: - Kiedy będziesz pełnił Wojciechu zaszczytną funkcję w tym mieście, to będziesz otwierał tę linię.
Wojciech Skurkiewicz dziękował ministrowi Adamczykowi "w imieniu swoim, ale i mieszkańców Radomia". - Słusznie pan powiedział, że na tę linię kolejową w Radomiu mieszkańcy, ale i wszyscy Polacy czekali 40 lat. Bo dziś podróż z Radomia do Warszawy trwa dłużej niż w dwudziestoleciu międzywojennym. Dziś, kiedy do Warszawy z Radomia dojeżdża kilkanaście tysięcy osób, jest wielka potrzeba, aby ta linia jak najszybciej została zmodernizowana. Ten drugi tor z Radomia do Warki jest takim wąskim gardłem kolejowej "ósemki" - podkreślał Skurkiewicz. Przypomniał, że PiS walczył już wcześniej o wpisanie linii do programów unijnych. - Ale nasi poprzednicy przez osiem lat, mimo że mieliśmy premiera i ministra infrastruktury z Radomia, nie byli w stanie zrealizować tej inwestycji - zaznaczył wiceminister obrony narodowej.
Podczas dzisiejszego spotkania podpisano także z tego samego programu unijnego umowę z PKP Intercity na ponad 251 mln zł, za które spółka zakupi nowe lokomotywy, zmodernizuje wagony i wyremontuje stacje postojowe.
Bożena Dobrzyńska