Terminal na radomskim lotnisku ma być najnowocześniejszy w kraju. Umowa na budowę podpisana

6 marca 2020

Umowa na projekt budowlany i realizację terminala na radomskim lotnisku podpisana. Obiekt postawi firma Mirbud, która wygrała przetarg proponując za wykonanie robót i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie kwotę 280 mln 499 tys. zł.

    P1240841   Umowę, w towarzystwie polityków PiS: Adama Bielana, Marka Suskiego i Andrzeja Kosztowniaka, podpisali dzisiaj w Radomiu prezes Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski i prezes Mirbudu Sławomir Nowak. Pół roku na projektowanie Proces przygotowania projektu budowlanego ma potrwać sześć miesięcy. - Ten czas wykorzystamy na to,żeby zaprojektować, zwizualizować, przygotować do akceptacji inwestora najdrobniejsze szczegóły. To jest pierwszy kamień milowy, a jest ich siedem - mówi prezes  Sławomir Nowak. Jak dodaje, drugi kamień milowy dotyczy już samej realizacji: przygotowaniakonstrukcji obiektu, który stanowi kręgosłup tego budynku. - I w tym przypadku mamy czas nieco dłuższy, ale musimy się zmieścić w 18 miesiącach. Kolejne kamienie milowe dotyczą współpracy ze współużytkownikami tego obiektu. Bo chodzi o to, by był on w pełni funkcjonalny. 22 miesiące to czas, który z powodzeniem wystarczy na wybudowanie terminala, ale mamy świadomość, że niektóre prace trzeba będzie zakończyć o wiele wcześniej - podkreśla prezes Mirbudu. - Tu szczególną rolę odgrywają systemy bezpieczeństwa ruchu lotniczego, podróżnych, użytkowników, dlatego czas na odbiory jest o wiele dłuższy niż w przypadku normalnego, standardowego budynku użyteczności publicznej - zaznacza Sławomir Nowak. Terminal stanie w tym samym miejscu lotniska, w którym znajdował się poprzedni. - Będzie to najnowocześniejszy terminal w Polsce, wyposażony w 30 stanowisk check-in, w 10 gate'ów, w 8 stanowisk kontroli bagażu i kontroli osobistej - wymienia szef Mirbudu. Wygoda przede wszystkim Terminal będzie budynkiem jednokondygnacyjnym nastawionym na obsługę pasażerów czarterowych, jak mówią przedstawiciele PPL, "z dużą ilością bagażu". Dlatego ma być wygodny, z dobrą strefą gastronomiczną i zakupową. Główną część będzie stanowić hala przylotowo-odlotowa. Do samolotów będzie prowadził pirs. Podzielony zostanie na dwie funkcjonalne strefy: Schengen i nonSchengen. W zależności od tego, czy będzie więcej połączeń jednych, czy drugich, gate'y można przestawiać. Po przylocie pasażer zostanie odtransportowany do hali bagażu. Terminal ma być przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie go można rozbudować nawet do 9 mln pasażerów. Radom przejmie część ruchu lotniczego z Okęcia, chodzi o loty czarterowe i niskokosztowe, gdyż na Lotnisku Chopina trzeba zwolnić miejsce dla pasażerów tranzytowych, których liczba szybko rośnie. Projekt terminala daje możliwość jego modułowej rozbudowy zgodnej z wielkością ruchu pasażerskiego. Dworzec, płyta postojowa, wieża dla straży i PAŻP Po części zachodniej terminala zostanie wybudowany dworzec autobusowy, gdzie dojadą autobusy m.in. z dworca kolejowego. Główny wjazd na lotnisko znajdzie się od strony Lubelskiej, a dodatkowy od al. Wojska Polskiego. Na lotnisku trwają już prace przy wydłużaniu i wzmacnianiu pasa startowego.. Dzięki temu w Radomiu będą mogły być odprawiane samoloty najpopularniejszych typów: Boeing B737 i Airbus A320. - Na początku kwietnia ogłosimy przetarg na budowę dróg kołowania i płyty postojowej (dla jedenastu samolotów), oraz obiekty kubaturowe, które znajdą się w zachodniej części lotniska i związane są z jego zapleczem. Natomiast w czerwcu ogłosimy przetarg na budowę stanicy lotniskowej straży pożarnej; w niej na drugim piętrze będzie się znajdowała wieża dla kontrolerów ruchu Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej - zapowiada prezes PPL Mariusz Szpikowski. Umowa przewiduje, że terminal będzie gotowy za 22 miesiące. Bożena Dobrzyńska    
Tags