Nie tak szybko do Warszawy. Znowu opóźnienia przy modernizacji

2 czerwca 2014
Zmodernizowana trasa kolejowa z Radomia do Warszawy znowu oddala się w czasie. Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, odstąpiły od umowy z projektantem przebudowy fragmentu linii nr 8.



 

Kiedy wreszcie dojedziemy szybciej do stolicy? "Powodem jest rażące opóźnienie wykonawcy, które uniemożliwia rozpoczęcie planowanej w tym roku przebudowy ok. 20 km trasy. Pozostałe prace na tej linii rozpoczną się w czerwcu. Polskie Linie Kolejowe deklarują, że nie stracą unijnej dotacji na ten projekt" - czytamy w komunikacie dla mediów.


Znowu się spóźnili
Firma Mott MacDonald w podpisanym w lutym 2011 r. kontrakcie zobowiązała się, że zrealizuje zadanie do końca 2012 r. Mimo, że umowę przedłużono o rok, tego terminu również wykonawca nie dotrzymał. Do tej pory Mott MacDonald zrealizował część zadania za łączną kwotę 9 mln zł z kontraktu opiewającego na około 16 mln zł.

Modernizacja niemal 100-kilometrowej linii od stacji Warszawa Okęcie do stacji Radom, została podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmował modernizację niemal połowy trasy, czyli odcinek z Warszawy Okęcie do Warki oraz stację Radom. W drugim etapie rozpisanym na lata 2014 - 2020 planowano prace wraz dobudową drugiego toru na odcinku Warka – Radom.

 

Najpierw do Czachówka i na stacji w Radomiu

Z powodu opóźnień wykonawcy w przygotowaniu projektu, pierwszy etap inwestycji ruszy na 27-kilometrowym odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek oraz na stacji w Radomiu. Pozostała część trasy będzie modernizowana równolegle w ramach drugiego etapu projektu. Umożliwi to zakończenie wszystkich prac w kolejnej, unijnej perspektywie finansowej.

Jak zapewnia PKP PLK, pierwsze prace modernizacyjne na linii nr 8 rozpoczną się w czerwcu tego roku na stacji Radom Wschodni od wymiany urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. Wkrótce rozpocznie się także kompleksowa przebudowa torów na odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek oraz modernizacja stacji w Radomiu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. również w czerwcu podpiszą umowy z wykonawcami prac budowlanych.

 

Skandal na torach

Przebudowę stacji w Radomiu wykona konsorcjum firm Pol-Aqua, Dragados, Vias y Construcciones i Electren. Inwestycja będzie kosztowała nieco ponad 99 mln zł, a jej zakończenie planowane jest latem 2015 r. Prace na linii między Warszawą Okęciem, a Czachówkiem wykona Trakcja PRKiI S. A. Wartość kontraktu to 376 mln zł. Zgodnie z harmonogramem prace zakończą się w pierwszym kwartale 2016 r.

Na skansaliczne opóźnienia w przygotowaniu inwestycji wielokrotnie wskazywali radomscy parlamentarzści Prawa i Sprawiedliwości. W marcu informowali dziennikarzy, że w odpowiedzi na ich interpelację w tej sprawie Ministerstwo Infrastruktury wyjaśniło, że zadanie zostało podzielone na etapy, a finał robót planowany jest na IV kwartał 2019 r.

 

(k. woj.)

 

O opóźnieniach w inwestycji pisaliśmy tutaj