Port Lotniczy Radom. Fiasko 2015, nadzieja 2016?

14 stycznia 2016

Port Lotniczy Radom otrzymał od czytelników portalu Pasazer.com niechlubny tytuł „Fiaska roku” za 2015 r. Tak głosowało 60 proc. uczestników ankiety. Tymczasem PLR planuje rozbudowę i zabiega o nowych przewoźników.

 
(Materiał pasazer.com)

(Materiał pasazer.com)

  Portal pasazer.com przypomina: "We wrześniu ub. roku (po ponad 12 miesiącach od uruchomienia) lotnisko zyskało pierwsze trasy do Rygi (Air Baltic) i Pragi (Czech Airlines). Jednak obydwie okazały się tak mało popularne, że średnie wypełnienie samolotów oscylowało wokół 10 proc. (prezes lotniska obwiniała o to m.in. krytykujące inwestycję media). Nic dziwnego, że przewoźnicy szybko z Radomia uciekli. Ale o ile Air Baltic po prostu się wycofał, to Czech Airlines zgodnie z najlepszą tradycją czeskich filmów najpierw znalazły sobie absurdalny pretekst (brak płynu do odladzania), a potem skuliły ogon i do Radomia wróciły z kuriozalną ofertą lotów czarterowych (płacą za nie radomskie biura podróży) przez Ostrawę".
Tytuł wydarzenia 2015 roku przypadł lotnisku w Katowicach za oddanie nowej drogi startowej ex aequo z Lublinem (i Wizz Airem) za uruchomienie na tym młodym lotnisku bazy operacyjnej węgierskiego low-costa.
W głosowaniu wzięło udział 3 tys. 200 czytelników portalu. Nadzieja w rozbudowie i nowych przewoźnikach Tymczasem końcówka 2015 roku to w Porcie Lotniczym Radom to m.in. finalizowanie formalności związanych z uzyskaniem pozwoleń na... budowę. Port -  chcąc skorzystać z korzystnych zapisów tzw. specustawy lotniskowej (upraszcza m.in. kwestie wykupu gruntów) - musiał do końca grudnia ubiegłego roku złożyć do wojewody wniosek o pozwolenie na budowę. - - Chodzi o wydłużenie drogi startowej i modernizację istniejącego jej odcinka, budowę sieci uzbrojenia terenu, oświetlenia nawigacyjnego oraz systemu ILS - wymienia rzecznik PLR Kajetan Orzeł". . Inwestycje te dotyczą także terenów ościennych gmin. Jesienią ubiegłego roku ich wójtowie pozytywnie zaopiniowali starania Portu, jednak później zastrzeżenia wniósł wójt Jedlni, który obawiał się, że rozbudowa lotniska spowoduje zamknięcie drogi do Małęczyna. - W miniony piątek w starostwie powiatowym odbyło się spotkanie, na którym zapewniliśmy zarząd powiatu, że droga ta będzie przejezdna, choć rzeczywiście w przyszłości należy pomyśleć o nowym układzie komunikacyjnym - wyjaśnia rzecznik. Teraz Port czeka na decyzje administracyjną wojewody. Ale nawet jeśli będzie pozytywna, nie oznacza to szybkie rozpoczęcie prac. Spółka nie ma na ten cel pieniędzy, ponadto cały czas obowiązuje decyzja prezydenta o wstrzymaniu wszystkich inwestycji do czasu, kiedy zapadnie decyzja dotycząca przyszłości Portu. Radosław Witkowski nie chciał jej podjąć na początku grudnia 2015 r., choć radni Prawa i Sprawiedliwości domagali się tego podczas nadzwyczajnej sesji poświęconej lotnisku. Prezydent przekonywał, że chce poczekać na wyniki finansowe PLR za 2015 rok i efekty rozmów, które spółka prowadzi z potencjalnymi przewoźnikami. A te, jak zawsze, są owiane tajemnicą. Nadal wiadomo o nich tylko tyle, że trwają i że dotyczą uruchomienia połączeń, którymi i radomianie, i mieszkańcy szeroko pojętego regionu oraz np. Świętokrzyskiego, byliby bardziej zainteresowani niż lotami do Rygi, a nawet Pragi. To rzecz jasna przed wszystkim połączenia z Wyspami Brytyjskimi. - Mamy uzasadnioną nadzieję, że na wiosnę uda się uruchomić przynajmniej jedno nowe, a jednocześnie atrakcyjne połączeni e- mówi Kajetan Orzeł". Bożena Dobrzyńska      
Tags