Lotnisko w Radomiu. Prezes PPL: O połączeniach nie decydują linie czarterowe

10 grudnia 2019

– Projekt lotniska w Radomiu nie jest tylko dla radomian. Ten port jest uzupełnieniem dla lotniska Chopina, a w przyszłości także dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dlatego tak ważne jest skomunikowanie go przede wszystkim z Warszawą – podkreśla Mariusz Szpikowski, prezes PPL.

   
Zdjęcie z drona (Fot. PPL)

Przedłużanie pasa startowego. Zdjęcie z przez drona (Fot. PPL)

Lotnisko w Radomiu ma być gotowe w lipcu, sierpniu 2022 roku. To dwuletnie opóźnienie w stosunku do pierwotnych planów, ale na przeszkodzie stanęły głównie problemy z budową terminala, a właściwie przygotowaniami do tej inwestycji. Jak już wielokrotnie pisaliśmy, PPL musiał kilka razy przesuwać termin zgłaszania ofert w przetargu na realizację obiektu, a potem także wydłużyć przewidywany czas jego budowy. Ostatecznie, po wielu odwołaniach zainteresowanych udziałem w przetargu firm, Krajowa Izba Odwoławcza wskazała, że PPL powinien dać budowlańcom aż 26 miesięcy na zaprojektowanie i postawienie terminala. Ale PPL zamierza dać premię oferentowi, który zaproponuje krótszy termin realizacji. Otwarcie ofert w przetargu odbędzie się 12 grudnia, umowa ze zwycięzcą podpisana w lutym, a rozpoczęcie robót ma nastąpić na wiosnę 2020 roku. Taksówkarz nie decyduje, gdzie jedzie Zdaniem prezesa PPL, opóźnienie oddania lotniska w Radomiu jest "szczególnie bolesne" dla portu im. Chopina. - Bo trudno nam zaoferować inny dogodny punkt, do którego loty czarterowe się przenoszą. Od kiedy Chopin boryka się z ograniczeniami lotów nocą, natomiast w zasięgu oddziaływania hałasu, jakie wytwarza mieszka ponad 300 tys. osób, a oddziałuje na 900 tys. osób, zauważyliśmy, że wiele tego ruchu próbowało się przenosić np. do Katowic. W Radomiu z powodu opóźnienia ten ruch też będzie szukał jakiegoś ujścia, np. do Modlina, choć on nie jest na to zupełnie przygotowany. Radom będzie miał tak dużą przewagę komunikacyjną w obszarze ciążenia, że praktycznie grzechem byłoby nie zapełnić tej luki - uważa Szpikowski. Czy liniom czarterowym będzie się opłacać latać z Radomia? - Odpowiadam: o ilu połączeniach zdecydowały linie czarterowe? O żadnej - odpowiada prezes PPL. I porównuje: tak samo jak taksówkarz nie decyduje, gdzie jedzie z klientem, tak linie czarterowe nie decydują dokąd są wykonywane loty. Decyduje biuro podróży. Dojazd w 54 - 57 minut Dobre skomunikowanie lotniska to jedna z najistotniejszych kwestii dla jego funkcjonowania. - To przede wszystkim trasa S7. Chodzi o połączenie z Warszawą, tak aby wyjeżdżając z obwodnicy południowej Radomia można było dojechać do samego portu w standardzie drogi dwupasmowej. Dzięki temu Radom będzie mógł pełnić rolę takiego lotniska, które jest lotniskiem uzupełniającym, czyli takim, gdzie za większą odległość pasażer akceptuje niższy koszt. I będzie to lotnisko do i z Warszawy, przy odpowiednim dopasowaniu także rozkładu pociągów. Tu ważne jest połączenie kolejowe Warszawa - Radom do budowanego peronu na ul. Lubelskiej. Z jednym postojem na dworcu zachodnim taka podróż powinna zajmować 54- 57 minut - mówi Mariusz Szpikowski. Skomunikowanie  z województwem świętokrzyskim ma zapewnić ekspresowa "siódemka" na południe od Radomia (prace przy budowie obwodnicy Skarżyska są na ukończeniu). - Angażujemy się też aktywnie w proces powstawania trasy S12. Dla nas najkorzystniejszy wariant jej przebiegu to ten najbliższy lotniska - dodaje prezes Szpikowski. Szef PPL liczy, że w najbliższym czasie zostanie zamknięta kwestia przebudowy wiaduktu na ul. Lubelskiej i zlokalizowanego tam peronu. - Tu miasto współpracuje z PPK PLK. Bardzo się z tego cieszę, bo wydaje mi się, że budowa tam ruchomych schodów i zatok autobusowych, została przesądzona i jest to tylko kwestia techniczna - ocenia Mariusz Szpikowski. Zdaniem prezesa PPL uruchomienie lotniska to szansa dla Radomia na podniesienie jego atrakcyjności, bo ludzie przyjeżdżający na lotnisko, odprowadzający podróżnych zechcą tu coś zjeść, przenocować, itp.  - Apeluję do  miasta, aby się przygotowało do tego projektu i wykorzystało wszystkie możliwe atrybuty tak, aby przełożyło się to na maksimum korzyści dla całego Radomia - zachęca szef PPL. Bożena Dobrzyńska    
Tags