Budowa lotniska w Radomiu. Pas startowy po modernizacji jest już gotowy

7 października 2020

Zgodnie z planami modernizacja drogi startowej na radomskim lotnisku została ukończona. Badanie techniczne pasa wykonane przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie wypadło bardzo korzystnie. Trwa budowa terminala i obiektów towarzyszących.

Fot. PPL (zdjęcie z września)

 

Na pasie leży już zarówno warstwa bitumiczna, jak i cementowa. Połączono drogi dojazdowe z istniejącymi węzłami. Badanie przeprowadzone przez TWL obejmowało parametry: nośność, szorstkość i równość. - Wszystkie znacząco przewyższają założenia wykonawcze – wyjaśnia dyrektor Paweł Pułkownik z firmy Max Bögl, która modernizuje drogę startową. Obecnie trwają końcowe prace nad tzw. zahumosowaniem poboczy, wysiewana jest także trawa.

Radomski pas ma 2500 m długości, co w razie potrzeby pozwoli na przyjmowanie statków powietrznych nawet kodu E, czyli boeingów B777 czy B787. Zrealizowano również założenie dotyczące przedłużonej żywotności drogi startowej bez potrzeby remontu.  - To strategia PPL profesjonalnego i długofalowego inwestowania, o której wielokrotnie mówił Prezes PPL Mariusz Szpikowski - przypominają w Portach Lotniczych.

Terminal bez opóźnień

Zgodnie z harmonogramem idzie budowa terminalu. Obecnie firma MirBud skupia się na pracach montażowych stalowych konstrukcji dachu oraz pracach murarskich wewnątrz budynku. Na zewnątrz prowadzone są prace wodno-kanalizacyjne oraz systemu hydrantowego, są one zaawansowane w 50 proc.

Do końca października MirBud wykona: pokrycie dachowe pirsu,  czyli 35 proc. powierzchni budynku,  90 proc. konstrukcji stalowych obiektu, 70 proc. prac murarskich i 90 proc. żelbetowych. Z końcem października natomiast rozpoczną się prace wykończeniowe, m.in. tynkowanie.

Radomski terminal będzie najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Terminal jest zaprojektowany w standardzie czarterowym, przyjaznym dla pasażerów. Ważny jest dostęp do dużego obszaru handlowego. Oznacza to również, że podróżni będą mieli więcej przestrzeni w miejscach odpraw i na samym terminalu. Tacy pasażerowie mają po prostu więcej bagażu.

Terminal ma być przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie go można rozbudować nawet do 9 mln pasażerów.

Przypomnijmy: port lotniczy w Radomiu ma przejąć część ruchu lotniczego z Okęcia: loty czarterowe i niskokosztowe, gdyż na Lotnisku Chopina trzeba zwolnić miejsce dla pasażerów tranzytowych, których liczba szybko rośnie.

Wieża kontroli lotów i budynki dla służb lotniskowych

Na październik i listopad zaplanowano prace projektowe przy tzw. obiektach kubaturowych. Głównymi użytkownikami tej infrastruktury będą: służby lotniskowe i administracja, Straż Graniczna, Urząd Celny, agenci obsługi naziemnej.

Wykonawca, firma Budowlana Anna–Bud przejęła już teren budowy. Zorganizowano jej zaplecze oraz ogrodzono teren. Trwają prace porządkowe oraz instalacyjne, rozpoczęto roboty przy istniejącej infrastrukturze kontenerowej. - Do końca tego roku wykonamy 50 proc. prac na budynkach B1 i B2, czyli budynku biurowo-administracyjnym oraz magazynie i hali służb utrzymania lotniska. Rozpoczynamy budowę sieci zewnętrznych czyli: kanalizacji deszczowej, kanalizacji wodno-kanalizacyjnej i teletechnicznej - wymienia Paweł Dymarski z firmy Anna-Bud.

Prace na budowie będą prowadzone równolegle na budynkach B1, B2 i części kontenerowej.

Umowa z firmą Anna Bud na kwotę 45 mln 200 tys. zł obejmuje także budowę wewnętrznego układu drogowego połączonego z układem drogowym Portu Lotniczego z zewnętrznymi miejscami parkingowymi oraz wymaganej infrastruktury technicznej.

bdb

Tags