– Konsekwentnie od kilku lat modernizujemy naszą flotę wykorzystywaną w komunikacji publicznej. Jednocześnie dbamy o to, by dywersyfikować nasz tabor pod względem rodzaju paliwa. Z jednej strony kupujemy autobusy elektryczne czy zasilane gazem CNG, ale jednocześnie nie rezygnujemy z diesli. Oczywiście, tak jak w tym przypadku, są to autobusy spełniające normy emisji spalin. W ten sposób dbamy o środowisko, a jednocześnie poprawiamy komfort podróży – podkresla prezydent Radosław Witkowski.
Wszystkie zakupione autobusy są klimatyzowane, w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Każdy pojazd wyposażony jest w wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów, 3 podwójne porty USB oraz kasowniki dotykowe, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego.
Silniki autobusów spełniają rygorystyczną normę emisji spalin EURO-6, porównywalną z niską emisją autobusów gazowych. Cena 10-letniego leasingu operacyjnego wyniosła blisko 25 mln zł.
W MPK pracują
Jak zapowiada MPK, w planach są kolejne zakupy. – Przyszły rok to 40 nowych autobusów na ulicach Radomia w barwach MPK, w tym 10 elektrycznych, 20 zasilanych gazem ziemnym i kolejnych 10 autobusów zasilanych olejem napędowym. Kupujemy je dzięki skutecznemu pozyskiwaniu środków unijnych. To już w sumie ponad 113 mln zł. W tej chwili pracujemy nad kolejnym wnioskiem, który, mamy nadzieję, pozwoli pozyskać zewnętrzne dofinansowanie na zakup następnych autobusów niskoemisyjnych – wyjaśnia dyrektor w MPK Piotr Szprendałowicz.
Obecnie MPK posiada 35 autobusów elektrycznych, 38 zasilanych gazem CNG oraz 66 zasilanych olejem napędowym. Zakup nowych autobusów zasilanych ON był spowodowany decyzją o obsłudze przez MPK, od marca 2026 r., dodatkowych linii, nr 8, 11 oraz 13, dotychczas obsługiwanych przez prywatnych przewoźników.
Źródło: UM Radom
Zdjęcia: Łukasz Wójcik, UM Radom














