Międzynarodowy silnik roku 2010
Twierdzę, iż obecne konstrukcje, schowane i pracujące najczęściej pod przednią maską różnią się niuansami, subtelnościami… oraz bitami i bajtami oprogramowania komputera, który rządzi tymże silnikiem. My jesteśmy potrzebni, by naciskać na gaz oraz płacić na stacji. Dalej mamy impulsy.
Kilkanaście takich impulsów skierowało grupę moto-dziennikarzy, by znowu wybrali silnik roku. Oczywiście wybrali, a dokładniej znowu wybrali to, co wybrali rok temu. Wybrali zresztą dobrze. Szanowni Państwo: TSI Volkswagena ponownie Silnikiem Roku. Ten mały, bo o pojemności 1.4 litra silniczek mruczy sobie lepiej niż fantastycznie. Z tak przecież niewielkiej pojemności wyciśnięto moment obrotowy, jaki daje silnik diesla przy mocy, jaką oferują większe jednostki, a dodatkowo TSI pali tyle co małolitrażowa pszczółka. I jeszcze jedno – w dodatku ten silnik jest zielony, to znaczy ekologiczny.
Oczywiście gratulujemy Niemcom. Ich konstrukcje prawie, że pobiły resztę świata. Na przykład: najlepszy silnik w klasie 1.8 do 2.0 litrów dla BMW za diesla Twin Turbo. Dalej wyróżnienie dla Audi za 2.5 litrowe turbo. Kolejna turbo nagroda dla BMW za pojemność 3 litry i za 4 litry, również dla BMW. Mercedes króluje w klasie powyżej 4 litrów, a Toyota dostała wyróżnienie w klasie… a jakże hybryd oraz poniżej 1 litra. I uwaga: Fiat dostał nagrodę za najlepszy nowy silnik roku. Mowa o ich MultiAir, również doładowane i również w pojemności 1.4l. Jest jeszcze jedna kategoria od 1.4 do 1.8 litra, i tam wyróżnienie dostał ciekawy moim zdaniem silniczek o pojemności 1.6 (także turbo doładowany), dzieło BMW i PSA, które znajdziemy w Mini lub 207 czy 308-mce. Dla wyróżnionych gratulacje, a dla myślących o nowych czterech kółkach – raczej nieciekawa informacja: prawdopodobnie od nowego roku ceny aut u dealerów pójdą w górkę. Wszystko przez normę emisji spalin Euro5. Znaczy to, że silniki mają być eko-piękne, a z rury ma lecieć zielona trawa i w dodatku ma to być bardzo trendy. To znaczy bardzo na czasie… popularne… modne… Ludzie! Przecież mnie silnik zawsze kojarzył się ze smarami, olejami, kluczami i ogniem piekielnym, a nie informatykiem w zielonym wdzianku!
Pełna lista i ilość zdobytych punktów:
Najlepszy silnik roku 2010 (International Engine of the Year 2010)
1. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger (Volkswagen Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 384 punkty
2. BMW 3 l, wtrysk bezpośredni, Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4) 365 punktów
3. Mercedes-AMG 6,2 l (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG) 258 punktów
4. BMW Diesel 2 l, Twin Turbo (123d, X1 23d) 218 punktów
5. BMW M 4 l, V8 (M3) 169 punktów
6. Audi 2,5 l, 5 cylindrów, Turbo (Audi TT RS) 155 punktów
7. BMW-PSA 1,6 l, Turbo (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Peugeot 207, 308, Mini JCW, Clubman JCW) 153 punkty
8. Toyota 1 l, 3 cylindry (Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) 98 punktów
Najlepszy nowy silnik roku 2010 (Best New Engine of the Year 2010)
1. Fiat 1,4 l MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 228 punktów
2. Ferrari 4,5 l, V8 (458 Italia) 200 punktów
3. Volkswagen 1.2 TSI (Volkswagen Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti) 134 punkty
4. Mercedes-Benz 4 l Hybrid (S400) 76 punktów
5. VW 3 l TSI Hybrid (Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne) 71 punktów
6. BMW 4,4 l, V8 (X5 M, X6 M) 68 punktów
Zielony silnik roku 2010 (Green Engine of the Year 2010)
1. Toyota Hybrid 1,8 l (Prius, Auris) 216 punktów
2. Fiat 1.4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 106 punktów
3. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (Volkswagen Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra, moc maksymalna 140 KM i więcej) 104 punkty
4. BMW Diesel 2 l Twin Turbo (123d, X1 23d) 79 punktów
5. Honda Hybrid 1.3 (Insight, Civic) 67 punktów
6. Mercedes-Benz Diesel 2.1 (klasa E, klasa C, 250 CDI) 58 punktów
Silnik o najlepszych osiągach 2010 (Best performance Engine of the Year 2010)
1. Mercedes-AMG 6.2 l (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG) 220 punktów
2. Porsche 3,8 l bokser/6 (GT3, 911 GT3 RS) 125 punktów
3. BMW 3 l, bezpośredni wtrysk paliwa, Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4) 67 punktów
3. Ferrari 6 l V12 (599 GTB) 67 punktów
5. Nissan 3,8 l, Twin Turbo (GT-R) 64 punkty
6. BMW 4,4 l, V8 (X5 M, X6 M) 60 punktów
Bartek Olszewski, RAA
Więcej informacji: www.ukipme.com/engineoftheyear/