Modernizacja tylko między Warszawą i Warką
Przypomnijmy: przebudowa linii kolejowej z Radomia do Warszawy miała być zrealizowana ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-13. Polskie Linie Kolejowe S.A., które są inwestorem, podawały już wiele terminów rozpoczęcia i zakończenia robót, za każdym razem finał odsuwając w czasie. Jak dotąd, na początku lutego, podpisały umowę z Mott MacDonald Limited Sp. z o.o., oddział w Polsce na sporządzenie dokumentacji projektowej i materiałów przetargowych na wybór wykonawcy modernizacji linii. Firma ma na to aż 20 miesięcy. Logiczne wydaje się, że zabraknie wtedy czasu, by inwestycję rozliczyć do 2015 roku, czego oczekuje Unia Europejska. I takie obawy, jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, spowodowały, że Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o przebudowie do 2014 r. tylko odcinka między Warszawą a Warką.
- To koniec marzeń, by trasę do Warszawy pokonywać w niespełna godzinę - uważa Jakub Kowalski, szef klubu radnych PiS w Radzie Miejskiej.
Poseł Radosław witkowski (PO), który mocno lobbuje za modernizacją kolejowej "ósemki" przyznaje, że stanowisko Ministerstwa Infrastruktury jest "ostrożne". - Jeszcze miesiąc temu były obawy, że "zetną' całość - zdradza. Uważa, że dobrym znakiem jest rozpoczęcie prac projektowych, które przecież mogą potrwać krócej, a wtedy pojawi się nowa szansa. - To tak jak z tą szklanką zapełnioną do połowy wodą. Optymista mówi, że do połowy pełna, a pesymista, że do połowy pusta - porównuje poseł Witkowski. Dodaje, że po przebudowie odcinka między stolicą a Warka czas podróży do stolicy skróci się o 30 minut.
Dla prezydenta Radomia Andrzeja Kosztowniaka szklanka jest wyraźnie do połowy pusta. Dlatego - jak informuje biuro prasowe magistratu - wystosował pismo do minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej. "Wyraża w nim swoje zaniepokojenie przygnębiającym faktem, iż Radom po raz kolejny jest marginalizowany na mapie Polski" - czytamy w komunikacie z UM. Prezydent przekonuje też minister Bieńkowską, że "decyzja o odsunięciu w czasie realizacji modernizacji linii kolejowej nr 8 z Warszawy do Radomia - inwestycji uznanej za kluczową w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko jest dla miasta poważną przesłanką do oprotestowania nieracjonalnych i tendencyjnych działań rządu".
- Prezydent prosi zatem o uwzględnienie w konsultacjach społecznych dotyczących modyfikacji na Liście Projektów Indywidualnych POIiŚ głosu mieszkańców Radomia i regionu radomskiego, w imieniu których występuje, i zachowanie na niej inwestycji - podkreśla Ryszarda Kitowska z biura prasowego UM.
(bdb)