Baza serwisowa Kolei Mazowieckich będzie budowana w Radomiu. Podpisano umowę z wykonawcą
Koleje Mazowieckie podpisały umowę ze spółką Intop z Warszawy na budowę bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu. Wartość inwestycji, która będzie realizowana przez dwa lata, to prawie 75 mln zł. W serwisowni znajdzie pracę około 50 osób.
O nowej bazie mówiło się od kilku lat. Jednak dotąd inwestycja nie miała szczęścia. Pierwsze prace z zakresu rozbudowy infrastruktury kolejowej sięgają jeszcze 2019 r. W ubiegłym radomscy radni wyrazili zgodę na sprzedaż po obniżonej cenie Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Mazowieckiego terenu przy ul. Mazowieckiego. W tym czasie trwał już przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obiektu. Wpłynęła jedna oferta, ale oczekiwano od KM wyższej kwoty, niż Koleje mogły przeznaczyć na realizację zadania. Przetarg został unieważniony.
Na początku października br. został rozstrzygnięty kolejny przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w formule projektuj i buduj. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Intop z Warszawy.
- To impuls do rozwoju południowej części województwa mazowieckiego. Szansa dla mieszkańców Radomia i okolic, ponieważ budowa takiego obiektu wiąże się z poprawą usług transportowych, a także wzrostem aktywności zawodowej lokalnej społeczności. Nowe zaplecze zapewni miejsca pracy dla około 50 osób - podkreśla marszałek Adam Struzik.
Dla pojazdów długich prawie na 100 m
Nowa baza utrzymaniowo-naprawcza w Radomiu ma powstać przy ulicy Tadeusza Mazowieckiego. Inwestycja będzie przeznaczona do wykonywania prac utrzymaniowych pojazdów kolejowych. W hali znajdą się dwa kanały przeglądowo-naprawcze, dzięki czemu będzie możliwe jednoczesne wykonanie prac serwisowych co najmniej dwóch pojazdów kolejowych o długości nieprzekraczającej 99 m.
– Realizacja tej inwestycji to kolejny dowód na to, że jako samorząd województwa mazowieckiego działamy kompleksowo. Stawiamy nie tylko na modernizację taboru i zakup nowych pojazdów. Wspólnie z Kolejami Mazowieckimi inwestujemy też w rozbudowę bazy technicznej, która umożliwi utrzymanie taboru w doskonałym stanie technicznym, a tym samym zapewni pasażerom sprawny i bezpieczny transport – zauważa wicemarszałek Rafał Rajkowski.
W nowym zapleczu, poza budową hali przeglądowo-naprawczej, jest planowana budowa torów postojowych wraz z siecią trakcyjną, magazynu materiałów niebezpiecznych, pomieszczenia na odpady przemysłowe, a także budynku administracyjno-biurowego oraz myjni przejazdowej z systemem przeciwoblodzeniowym.
Planowany czas realizacji inwestycji to 24 miesiące od dnia zawarcia umowy z wykonawcą.
Oszczędność czasu i efektywność
Dzisiejsze podpisanie umowy jest ważnym wydarzeniem dla Kolei Mazowieckich. – W ciągu już prawie 20 lat działalności wciąż stawiamy na nowe, a także nadal chcemy polepszać jakość świadczonych usług. Nasza misja brzmi „Przewozimy bezpiecznie, solidnie i na czas”, a budowa nowej bazy jest jednym z ważniejszych projektów inwestycyjnych zapisanych w strategii. Nowy oddział zaplecza technicznego umożliwi wykonywanie napraw na miejscu, bez konieczności przejazdu do pozostałych sekcji napraw i eksploatacji taboru Kolei Mazowieckich. To duża oszczędność czasu, która w znaczącym stopniu wpłynie na większą efektywność eksploatacji pojazdów – zapewnia Robert Stępień, prezes zarządu KM.
W nowej bazie w Radomiu będą prowadzone prace przeglądowo-naprawcze pojazdów KM, w tym nowo zakupionych. W ciągu najbliższych czterech lat Spółka KM, której właścicielem jest samorząd województwa mazowieckiego, planuje realizację kolejnych inwestycji taborowych, m.in. zakup pojazdów obsługujących połączenia do Radomia.
kat, bdb
Zdjęcia w Galerii: Materiały prasowe/UMWM Warszawa