Będzie chodnik na przystanku kolejowym Radom Gołębiów. To dzięki interwencji Bractwa Rowerowego

9 września 2024

Kontrowersje wokół projektu i planowanej budowy otoczenia przystanku kolejowym Radom Gołębiów wydają się rozstrzygnięte. Na wątpliwości wyrażane, także publicznie w mediach społecznościowych przez Bractwo Rowerowe, odpowiada wiceprezydent Katarzyna Kalinowska.

 

fot. Anna Wróblewska/UM Radom

 

 

"Od momentu ruszenia procesu projektowania trasy NS zwracamy uwagę na niefunkcjonalne rozwiązania zastosowane przy przystanku kolejowym Radom Gołębiów. Projekt m.in. nie przewiduje budowy chodnika po stronie zachodniej trasy NS na wysokości przejścia podziemnego. Pieszy idący od przystanku PKP i chcący dostać się na ul. ks. Skorupki będzie zmuszony dojść do ul. Struga, iść po drodze dla rowerów, zejść po schodach przy końcowym autobusów na ul. Andersa i dojść tą ulicą do celu podróży. Taka organizacja ruchu podważa sens budowy drogiego przejścia podziemnego. Pasażer wysiadający z pociągu może przecież skorzystać z wejścia na końcu peronu i po schodach dostać się na wiadukt na ul. Struga i tędy dotrzeć do ul. ks. Skorupki" - czytaliśmy w poście Bractwa opublikowanym jeszcze pod koniec sierpnia. "Zaproponowane rozwiązania zmuszają pieszych do nakładania blisko 1 km drogi" - brzmi konkluzja.

Pytania do interpelacji

W związku z tym Bractwo Rowerowe wspólnie z radnym Marcinem Majewskim (PiS) przygotowało pytania do interpelacji.

Oto one:

1. Czy zgodnie z koncepcją przygotowaną przez Miejską Pracownię Urbanistyczną, będącą załącznikiem do przetargu na zaprojektowanie i budowę trasy NS i przewidującą bezpośrednie połączenie przejścia podziemnego z ul. ks. Skorupki planuje się zmianę dokumentacji i budowę chodnika po stronie zachodniej trasy NS?
2. Czy mając na uwadze skrócenie czasu dojścia do ul. ks. Skorupki planuje się, zgodnie z koncepcją MPU, wykup fragmentu działki 205/241 od spółdzielni mieszkaniowej w celu wybudowania chodnika umożliwiającego dojście do wymienionej wyżej ulicy?
3. Czy w związku z dysfunkcjonalnym zaplanowaniem przystanków autobusowych przy przystanku kolejowym Radom Gołębiów (tylko dla wysiadających) planuje się zmianę projektu i wybudowanie zatoki autobusowej również po stronie zachodniej trasy NS? Bez tego rozwiązania pasażerowie pociągów będą zmuszeni do przejścia blisko 0,5 km w celu skorzystania z autobusów miejskich.

Chodnik na pewno powstanie

"Pytacie o chodnik łączący osiedle Gołębiów I z pobliskim przystankiem kolejowym. Mogę zapewnić, że powstanie. Nie mam wątpliwości, że jest niezbędny. Jesteśmy już po uzgodnieniach ze spółdzielnią mieszkaniową. Zostało też zlecone opracowanie projektu. Nowy ciąg pieszy o długości około 70 metrów będzie biegł prosto od wyjścia z podziemnego przejścia pod trasą NS do ulicy Andersa, na wysokości ulicy Skorupki. Koszt inwestycji będzie znany po wykonaniu projektu" - napisała na Facebooku wiceprezydent Radomia Katarzyna Kalinowska.

Bractwo natychmiast odpowiedziało i podziękowało wiceprezydent Kalinowskiej. "Liczymy jednak, że Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu zaprojektuje asfaltowy ciąg pieszo-rowerowy. Choćby z uwagi na istniejący parking rowerowy tuż przed przystankiem Radom Gołębiow.

Szkoda, tylko że już na etapie projektowania nie wzięto pod uwagę opinii MPU zapisanej PFU do przetargu na budowę NS. Była szansa na bezschodowe połączenie z przystankiem Radom Gołębiow. Tego już nie da się poprawić, a najgorzej będą miały osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. Liczba zakrętów przeraża (kolor czerwony linii).

 

kolor czarny - zaprojektowane dojście do os. Gołębiów
kolor zielony - koncepcja Miejskiej Pracowni Urbanistycznej
kolor czerwony - trasa dojścia osoby o ograniczonej sprawności ruchowej do trasy NS

bdb

 

 

 

Tags