Bezpieczna jazda przede wszystkim. Na Torze Modlin szkolą się kierowcy

9 listopada 2021

Kolejna edycja szkoleń dla kierowców wieku 18-24 lat i tych powyżej 55. roku życia rusza na Torze Modlin. W ciągu trzech lat skorzysta z nich nawet 2 tys.400 osób. Zarząd województwa mazowieckiego przeznaczył na ten cel 3 mln zł.

 

Tor Modlin (fot. UMWM Warszawa)

 

Akcja jest kontynuacją szkoleń prowadzonych przez samorząd Mazowsza dla kierowców w wieku 18-24 lat oraz powyżej 55. roku życia. W tym roku podpisana została trzyletnia umowa z Torem Modlin, dzięki której do końca 2023 r. przeszkolonych może być nawet 2 tys. 400 osób z całego województwa (po 800 każdego roku). Koszt całości to 3 mln zł, z czego 1,8 mln zł pochodzi z budżetu Mazowsza, a 1,2 mln zł to środki przekazane przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej pochodzące z tzw. korkowego, czyli wydawanych zezwoleń na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych o zawartości alkoholu do 18 proc.

Rekrutacją osób zajmują się Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, w tm w Radomiu. To do nich można zgłaszać się, aby wziąć udział w szkoleniach.

Dla starszych i młodszych

– Dwa lata temu rozpoczęliśmy szkolenia dla osób starszych. Okazały się one niezwykle potrzebne, więc jeszcze w tym samym roku zorganizowaliśmy podobne dla najmłodszych kierowców. Obie grupy mają w programie zajęcia związane z profilaktyką uzależnień, mówiące o wpływie różnych używek na percepcję kierowcy, bo ponad 14 proc. wypadków w ubiegłym roku spowodowanych było przez osoby będące pod wpływem alkoholu. Bezpieczeństwo na drodze to nie tylko technika jazdy, ale też świadomość stanu swojego organizmu. Chcemy przypominać, że prowadzenie samochodu to ogromna odpowiedzialność – podkreśla Mariusz Budziszewski, zastępca dyrektora Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej.

W trakcie organizowanego na Torze Modlin szkolenia uczestnicy biorą udział w zajęciach teoretycznych oraz praktycznych. Każde szkolenie obejmuje trzy godziny zajęć teoretycznych z psychologiem i trzy godziny praktyki. Podczas zajęć omawiana jest nie tylko specyfika ruchu drogowego w Polsce, ale też wpływ substancji psychoaktywnych i alkoholu na możliwości percepcyjne kierowców, a tym samym na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Część praktyczna prowadzona jest z wykorzystaniem samochodów marki Renault Captur E-Tech Hybryda Plug-in, które na co dzień służą kursantom Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. W trakcie tych zajęć kierowcy sprawdzają się m.in. w hamowaniu awaryjnym na nawierzchni o różnej przyczepności, w sytuacjach, w których trzeba ominąć nagle pojawiającą się przeszkodę, ale też w jeździe, która uświadamia wpływ rozmowy telefonicznej lub z pasażerem na koncentrację.

kat

Tags