Kiedy będziemy mogli jeździć z Plant na Młodzianów, Ustronie i Prędocinek wiaduktem? IInwestycja jest gotowa, ale o dopuszczeniu jej do ruchu zdecyduje nadzór budowlany. Natomiast można już korzystać z Młodzianowskiej i Czarnej.

- Zostało już do zrobienia niewiele - zapewnia rzecznik MZDiK Dariusz Dębski. Przypomina, że na czas budowy wiaduktu nad linią kolejową zamknięto odcinki ulic Czarnej i Młodzianowskiej. Kierowcy musieli w tym czasie korzystać z objazdów przez ul. Jana Pawła II. - Ten etap utrudnień mamy już za sobą. O od 31 sierpnia ruch kołowy powrócił na obydwie drogi. Stałą trasą w tym rejonie (ulicami PCK, Czarną i Młodzianowską) jeżdżą także autobusy komunikacji miejskiej linii 6.
- Na wybranych odcinkach dróg brakuje jedynie ostatniej warstwy masy bitumicznej. W najbliższym czasie będzie ona układana między ulicami Lipską i Armii Ludowej (wraz odcinkiem tej drugiej), na zawrotkach przy Gajowej i na starej Młodzianowskiej, między szkołą na Ustroniu a nowym wiaduktem, na zjeździe do ul. Czarnej oraz na dojazdach do ronda pod wiaduktem, w tym na połączeniu z ul. Żakowicką. Asfalt połączy także kolejne odcinki dróg dla rowerów - wymienia rzecznik.
Na skrzyżowaniu z ulicą Jana Pawła II są korygowane łuki, żeby m.in. autobusy komunikacji miejskiej miały możliwość łatwiejszego skręcania. - Projektant został zobligowany do wprowadzenia pewnych zmian na odcinku pomiędzy ulicami Jana Pawła II i Lipską. Mieszkańcy postulowali, by powstało tam dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym, łączące Prędocinek i Młodzianów. Zbudowano ponadto chodnik od nowego przystanku do starej Młodzianowskiej - dodaje Dębski. I jeszcze jedna ważna informacja: zachowany zostanie dotychczasowy wjazd w ul. Lipską, a z niej w Cisową i do pobliskiej szkoły.
Pozostałe prace, które zostały do wykonania, to - jak podaje MZDiK - m.in. zabezpieczenie skarp, ustawienie barierek oraz znaków drogowych, specjalne wypustki przed schodami dla osób niewidomych czy tak zwane ekrany przeciwbłotne, które zabezpieczą przed ochlapywaniem pieszych lub rowerzystów korzystających z pochylni wzdłuż muru oporowego wiaduktu od strony starego odcinka Młodzianowskiej (ciąg ten znajduje się tam poniżej drogi). Urządzana będzie również zieleń.
Termin dopuszczenia do ruchu nowego wiaduktu jest uzależniony od decyzji nadzoru budowlanego. - Bez takiego dokumentu nie możemy bowiem oficjalnie uruchomić obiektu nad torami. Zapewniamy jednak, że niezwłocznie po zakończeniu niezbędnej procedury kierowcy będą mogli jeździć nową trasą - przekonuje Dariusz Dębski. Inwestycja ma zakończyć się w październiku.
Budowa nowego przebiegu Młodzianowskiej (od Gdyńskiej do Godowskiej) włącznie z wiaduktem nad torami kolejowymi kosztowała ponad 61 mln zł. Wykonawca było konsorcjum firm Budromost-Starachowice z Wąchocka i Mosty-Łódź z Łodzi.
kat, bdb
Fot. MZDiK, Marian Strudziński